Jämlikhet grunden för Mona Sahlin


DSCN2663
DN:s intervju citerad nedan är intressant för att dem ger en inblick
i vad som driver Mona Sahlin. Något hon borde tala om mer från ett perspektiv av blivande statsminister. Just ideologi, värderingar och framtidsvisioner är något som hittills saknats i valet 2010. Det har varit alldeles för mycket politisk positionering mot moderaterna och alldeles för lite visioner för landet som nått ut till vanliga väljare.

Och som blivande statsminister måste Mona Sahlin prata mer om vad hon driver henne. Hon och hela den stab hon har runt sig måste bildsätta statsminister kandidaten Mona Sahlin för att låna ett populärt ord från Fredrik Reinfeldt. Liksom de måste knyta ihop berättelse om vad socialdemokraterna och de övriga rödgröna partierna har för vision för Sverige. Hur ser det rödgröna regeringsalternativet i praktisk politik som en regering. De har kommit med jättebra separata förslag inom olika områden men helheten saknas fortfarande.  Här är det ett uppenbart handikapp att partierna driver separata valrörelser. 

Många tänkbara väljare och soffliggare har helt enkelt ett oklart begrepp om hur partiernas poltik kommer att påverka dem och vad de står för trots massiva satsningar. Med ungefär 100 dagar kvar till valet är det en relativt liten tid att nå dessa människor med relevant information för dem.

Mona Sahlin är centralfiguren här. Jag tror också många socialdemokrater behöver höra mer från Mona Sahlin där hon pratar om sitt engagemang och vad som driver henne som politiker. Internt inom socialdemokratin är bilden av Mona Sahlin på många sätt hos partimedlemmar fortfarande 90-tals ‘Toblerone’ Mona. 

Mona Sahlin tror jag menar vad hon säger om jämlikhet som grunden för sitt politiska engagemang. Jämlikhet i ett rättvist Sverige för alla med lika möjligheter. Eller uttryckt på ett annat sätt alla ska med på tåget. Likadant kampen för ett klasslöst samhälle där var och ens livsresa inte ska hindras av ens bakgrund eller hur man väljer att leva sitt liv. 

Jag som det troligen är uppenbart gillar den beskrivningen av politiska värderingar. Mona Sahlin pratar varken om utopiskt socialism eller gröna alternativ samhällen utan praktisk politik för att frigöra den lilla människan oavsett bakgrund att följa med.

Vilket i alla fall jag hade sagt följer en socialdemokratisk tradition långt tillbaka av praktisk verklighetsnära pragmatisk politik där alla människors lika värde och jämlikhet betonas. En gång kallades det folkhemmet. Och en vision om ett nytt folkhem med plats för alla i det moderna Sverige vore kanske inte ett helt fel avstamp för en ideologi och visions debatt efter valet.

Hur ser det 20-århundradet folkhem ut som inkluderar alla delar av befolkningen?

Bloggat:
Go Mona go!, Vad alla människor behöver är varsin rejäl dos trygghet, Håller Alliansen – ökar (S); 19 september avgör, Håller Alliansen – ökar (S); 19 september avgör, Kanske marxistisk feminism dör i år?, S tappar snabbar och snabbare, En politisk sköka som vägrar flirta, Inget läge för "skakade" socialdemokrater, Inget läge för "skakade" socialdemokrater, Ingen vidare framtid…, Kört för socialdemokraterna, Mona Sahlin tuggar svamp?Mona Sahlin tuggar svamp?, Mona Sahlins återvändsgränd, Sossarna får ta och visa lite jävlar anamma, Sossarna får ta och visa lite jävlar anamma, Sossarna får ta och visa lite jävlar anamma, Som man bäddar får man ligga, Hon vägrar flörta med rasisterna, Flytvästar åt alla eller sitta still i båten?, Flytvästar åt alla eller sitta still i båten?

– Det var Olof Palme och Vietnamkriget som gjorde att jag blev socialdemokrat. Den generation jag tillhör var verkligen upprörd över kriget och man såg i hans ögon när han talade att han var lika upprörd.

När kan unga människor läsa samma engagemang i dina ögon, tror du?

– I värdefrågor, som till exempel kampen mot rasismen, hedersrelaterat våld och homofobi.

Det är inte svårt att tro på Mona Sahlin när hon svarar så. Annars kan hon vara svalt professionell i sina svar, men när de här frågorna dyker upp lyser engagemanget igenom.

När Mona Sahlin själv ska beskriva sin ideologi är nyckelordet jämlikhet. Hon säger att hon vill bygga ett samhälle som strävar efter så små klyftor som möjligt – mellan män och kvinnor, mellan olika delar av landet, mellan inkomstgrupper.

– De är bättre och friare samhällen. Jämlikhet betyder också att man har rätt att vara olik. Det är inte bara de ekonomiska klyftorna som ska vara små, utan kvinnor ska också få göra sina egna val och flyktingar slippa rasism och främlingsfientlighet. Inget av detta går att uppnå om inte politiken lägger sig i.

Mona Sahlins ideologi har förändrats genom åren.

– Jag såg inte i början att könstillhörigheten verkligen spelar roll för vilket liv man kan leva. När jag var i 20-årsåldern var jag emot kvinnoförbund och kvotering, jag tyckte det var förnedrande. Där har jag förändrats väldigt mycket. Det gäller också synen på arbete och kapital. Det var sånt man lärde sig stod i motsättning till varandra på SSU-kurserna, men efter ett tag började jag se att det inte var striden mellan arbete och kapital som gjorde Sverige rikt, utan snarare den samverkan som i grunden är den svenska modellen.

Mona Sahlin talar ofta om möjligheten till klassresor. Hon anser att Sverige fortfarande är ett klassamhälle, alla år av socialdemokratiskt styre till trots. Arbetarklassen finns ännu i termer av dem som sliter hårt för en låg lön, men Mona Sahlin vill också lägga till synen på hur man ser på utbildning:

– Man är rädd för bildade människor för att man känner sig underordnad.

– Men det räcker inte att säga att klyftan går mellan fattiga och rika, utan man måste lägga på ett ideologiskt raster som handlar om att det finns en över- och underordning som bygger på kön och etnicitet. En flykting från Irak kan vara läkare eller lärare, lika förbaskat riskerar han att inte få ett arbete eller inte få komma in på krogen på grund av sitt etniska ursprung. Om man sedan tittar på fattigdomen så är den också etnisk. Människor med flyktingbakgrund lever i en ekonomisk och klassmässig fattigdom.

Det har funnits tillfällen då Mona Sahlins ideologiska övertygelse hållit på att hamna i konflikt med partiets politik. Hon kämpade många år med hur hon skulle få partiet med sig på homosexuellas rätt att adoptera barn och ingå äktenskap.

– Det var långt ifrån någon självklarhet och jag brottades med mitt ideologiska samvete många gånger. Vad skulle jag göra om mitt parti bestämde sig för att säga blankt nej? Det finns frågor där man måste acceptera kompromissandet och sedan finns det värdefrågor där man måste undra var gränsen går där man gör för mycket våld på sin övertygelse.

Hon vägrar flörta med rasisterna – DN.se

3 tankar kring ”Jämlikhet grunden för Mona Sahlin

  1. Eva

    Hur kan det då komma sig att Mona hjälpte in sin dotter som praktikant till Svenska Ambassaden i Washington? Jag vet av erfarenhet att det anses fint att ha arbetat på ambassad – det öppnar dörrar. Här gick dottern i en gräddfil.

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *