Webbplats Statistik

Comments Posted By Lasse

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Surprise – Fastighetskrisen är inte över

Man kan notera en skillnad i USA mot här, där är folk inte personligt ansvariga för huslånen. Tycker de att skillnaden mellan hypoteket/huslånet och marknadsvärdet har blivit för stort, kostar mer än att hyra t.ex. kan de lämna huset och skicka in nycklarna till banken. Att banken nu låter en del bo kvar är nog relaterat till det nämnda, bättre att få in en del än ingenting om folk lämnar huset i ett osäljbart område.

Vet inte hur det gick men i Lettland skulle man väl försöka införa det anglosaxiska systemet som de har i USA, Borg var ju i Lettland och klagade att det gick inte för sig med denna amerikanisering av systemet.

Att folk inte för resten av livet sitter inlåsta sina obetalbara hus eller skulder från dessa är en fördel för möjligheten att den amerikanska ekonomin återhämtar sig. Folk kan komma tillbaks.

Annars lär det varnats för att nästa våg är den stora kommersiella fastighetskraschen i USA.

En del index på fastighetspriser är nån sorts allmänt genomsnitt och om fler ur högre uppå ur medelklassen tvingas sälja är det dyrare villor och indexet ger bilden av prisuppgång.

» Posted By lasse On 2010/03/21 @ 18:30

Man kan notera en skillnad i USA mot här, där är folk inte personligt ansvariga för huslånen. Tycker de att skillnaden mellan hypoteket/huslånet och marknadsvärdet har blivit för stort, kostar mer än att hyra t.ex. kan de lämna huset och skicka in nycklarna till banken. Att banken nu låter en del bo kvar är nog relaterat till det nämnda, bättre att få in en del än ingenting om folk lämnar huset i ett osäljbart område.

Vet inte hur det gick men i Lettland skulle man väl försöka införa det anglosaxiska systemet som de har i USA, Borg var ju i Lettland och klagade att det gick inte för sig med denna amerikanisering av systemet.

Att folk inte för resten av livet sitter inlåsta sina obetalbara hus eller skulder från dessa är en fördel för möjligheten att den amerikanska ekonomin återhämtar sig. Folk kan komma tillbaks.

Annars lär det varnats för att nästa våg är den stora kommersiella fastighetskraschen i USA.

En del index på fastighetspriser är nån sorts allmänt genomsnitt och om fler ur högre uppå ur medelklassen tvingas sälja är det dyrare villor och indexet ger bilden av prisuppgång.

» Posted By lasse On 2010/03/21 @ 17:30

Man kan notera en skillnad i USA mot här, där är folk inte personligt ansvariga för huslånen. Tycker de att skillnaden mellan hypoteket/huslånet och marknadsvärdet har blivit för stort, kostar mer än att hyra t.ex. kan de lämna huset och skicka in nycklarna till banken. Att banken nu låter en del bo kvar är nog relaterat till det nämnda, bättre att få in en del än ingenting om folk lämnar huset i ett osäljbart område.

Vet inte hur det gick men i Lettland skulle man väl försöka införa det anglosaxiska systemet som de har i USA, Borg var ju i Lettland och klagade att det gick inte för sig med denna amerikanisering av systemet.

Att folk inte för resten av livet sitter inlåsta sina obetalbara hus eller skulder från dessa är en fördel för möjligheten att den amerikanska ekonomin återhämtar sig. Folk kan komma tillbaks.

Annars lär det varnats för att nästa våg är den stora kommersiella fastighetskraschen i USA.

En del index på fastighetspriser är nån sorts allmänt genomsnitt och om fler ur högre uppå ur medelklassen tvingas sälja är det dyrare villor och indexet ger bilden av prisuppgång.

» Posted By lasse On 2010/03/21 @ 17:30

10% arbetslöshet 2010 – Ingen jobbtillväxt i sikte

Att kalla en värld där det generellt varit fallande BNP för att det pågår en köpfest verkar en aning bakvänt. Sveriges underskott 2009 var knappt ens i nivå med normal offentlig investeringsnivå. Att under några år i princip finansiera de offentliga investeringarna med krediter är inte mycket jobba upp hysteri om. I fasta priser/volym minskade den privata konsumtionen från 2009 jämfört 2009, offentlig konsumtion stiger förstås när det blir arbetslöshet och intäkterna faller. Det väsäntliga är ju att man så effektivt som möjligt använder de resurserna för att stimulera sysselsättning dvs produktion och konsumtion där finns det en hel del i övrigt att önska från i hur man behandlat krisen. Med en exportsektor vars storlek relativt BNP är mer än 50% och ständiga jättestora exportöverskott och 10% öppen arbetslöshet tycker man det borde finnas utrymme att stimulera den inhemska ekonomin att motverka fallande BNP.

» Posted By lasse On 2010/03/21 @ 20:38

Att kalla en värld där det generellt varit fallande BNP för att det pågår en köpfest verkar en aning bakvänt. Sveriges underskott 2009 var knappt ens i nivå med normal offentlig investeringsnivå. Att under några år i princip finansiera de offentliga investeringarna med krediter är inte mycket jobba upp hysteri om. I fasta priser/volym minskade den privata konsumtionen från 2009 jämfört 2009, offentlig konsumtion stiger förstås när det blir arbetslöshet och intäkterna faller. Det väsäntliga är ju att man så effektivt som möjligt använder de resurserna för att stimulera sysselsättning dvs produktion och konsumtion där finns det en hel del i övrigt att önska från i hur man behandlat krisen. Med en exportsektor vars storlek relativt BNP är mer än 50% och ständiga jättestora exportöverskott och 10% öppen arbetslöshet tycker man det borde finnas utrymme att stimulera den inhemska ekonomin att motverka fallande BNP.

» Posted By lasse On 2010/03/21 @ 19:38

Saabs död Maud Olofssons ansvar – Fundamental inkompetens och dumdryg arrogans från alliansen

Men… hur resonerar du nu egentligen? Skall vi inte ha en modern och livskraftig industri? Vare sig Mona eller Maud och allra minst Ohly kan göra något åt att gammal industri läggs ned. Det tillverkas för många bilar av "fel" sort i världen och några måste bort. Nu blev SAAB en av dessa – jättetråkigt och jobbigt just nu. Att det blev just SAAB rår ingen annan för än GM – försök fatta sammanhangen!

För att undvika missförstånd – jag förvsarar inte Alliansen men tycker oppositionen är cyniska och snackar skit samtidigt som det otäcka SD växer. Oppositionens agerande stärker tyvärr min syn på politiker: De kan man inte lita på.

Min fråga kvarstår: Vilka andra än drivna entreprenörer kan starta och driva företag som ger välbetalda jobb då?

» Posted By Lasse On 2009/12/20 @ 16:42

Men… hur resonerar du nu egentligen? Skall vi inte ha en modern och livskraftig industri? Vare sig Mona eller Maud och allra minst Ohly kan göra något åt att gammal industri läggs ned. Det tillverkas för många bilar av "fel" sort i världen och några måste bort. Nu blev SAAB en av dessa – jättetråkigt och jobbigt just nu. Att det blev just SAAB rår ingen annan för än GM – försök fatta sammanhangen!

För att undvika missförstånd – jag förvsarar inte Alliansen men tycker oppositionen är cyniska och snackar skit samtidigt som det otäcka SD växer. Oppositionens agerande stärker tyvärr min syn på politiker: De kan man inte lita på.

Min fråga kvarstår: Vilka andra än drivna entreprenörer kan starta och driva företag som ger välbetalda jobb då?

» Posted By Lasse On 2009/12/20 @ 15:42

SAAB har inte gått i konkurs. Det är GM som äger SAAB, alltså ligger ansvaret på SAABs väl och ve hos GM – ingen annan. Med undantag av Kuba och Nordkorea lever vi i en global marknadsekonomi – tack och lov. Gammalt måste ibland bort och nytt in, det kan inga politker göra något åt. Ren populism av värsta SD-slag av oppositionen att försöka ta poäng på Trollhättans tillfälliga olycka! Det är väl ingen mänsklig rättighet att tillverka bilar. Med rätt "entreprenurial spirit" kan Trolhhättan resa sig. Stöd för entreprenörer som vet hur man tjänar pengar behövs mer än någonsin nu. Det stödet utgår bäst i form av sänkta skatter på vinster, förmögenheter och inkomster.

» Posted By Lasse On 2009/12/20 @ 14:37

SAAB har inte gått i konkurs. Det är GM som äger SAAB, alltså ligger ansvaret på SAABs väl och ve hos GM – ingen annan. Med undantag av Kuba och Nordkorea lever vi i en global marknadsekonomi – tack och lov. Gammalt måste ibland bort och nytt in, det kan inga politker göra något åt. Ren populism av värsta SD-slag av oppositionen att försöka ta poäng på Trollhättans tillfälliga olycka! Det är väl ingen mänsklig rättighet att tillverka bilar. Med rätt "entreprenurial spirit" kan Trolhhättan resa sig. Stöd för entreprenörer som vet hur man tjänar pengar behövs mer än någonsin nu. Det stödet utgår bäst i form av sänkta skatter på vinster, förmögenheter och inkomster.

» Posted By Lasse On 2009/12/20 @ 13:37

Alliansregeringens falsk kritik mot bonusar

Det är ju viktigt att komma ihåg att låg- och medelinkomsttagaren fått mer i skattesänkning än direktören men det är ju lätt att glömma sådant som inte är till ens fördel i debatten…

» Posted By Lasse On 2009/03/18 @ 17:23

Det är ju viktigt att komma ihåg att låg- och medelinkomsttagaren fått mer i skattesänkning än direktören men det är ju lätt att glömma sådant som inte är till ens fördel i debatten…

» Posted By Lasse On 2009/03/18 @ 17:23

Inte en krona till fordonsindustrin hittills från alliansen

Är det någon som kan förklara hur Saab ännu inte lyckats presentera ett förslag på hur man ska inrikta verksamheten i framtiden för att nå större framgång än man hittills gjort? Eller är det bara lågkonjunkturen som gjort att Saab ligger risigt till? Egentligen vill alla köpa Saab men det är bara tuffa tider nu? Kanske ska man börja i den änden innan man skriker efter pengar?

Eller pengarna behövs direkt för att ”forska fram modeller” – (komma på att en bränslesnål småbil kanske vore intressant för kunderna med tanke på miljön och ekonomin)…

» Posted By Lasse On 2009/03/11 @ 02:22

Är det någon som kan förklara hur Saab ännu inte lyckats presentera ett förslag på hur man ska inrikta verksamheten i framtiden för att nå större framgång än man hittills gjort? Eller är det bara lågkonjunkturen som gjort att Saab ligger risigt till? Egentligen vill alla köpa Saab men det är bara tuffa tider nu? Kanske ska man börja i den änden innan man skriker efter pengar?

Eller pengarna behövs direkt för att "forska fram modeller" – (komma på att en bränslesnål småbil kanske vore intressant för kunderna med tanke på miljön och ekonomin)…

» Posted By Lasse On 2009/03/11 @ 02:22

Ekonomisk kris för vissa ger opinionsvinster för alliansen

Du säger att de inte är anställningsbara. Så länge de inte klarar lågkvalificerat arbete som viss montering, städ, parkförvaltning, samhall och liknande så håller jag med dig. Problemet med många ”icke-anställningsbara” (och deras ivriga ”stödpersoner”) är att de ser en utopi där en långtidsarbetslös analfabet med kanske bristfällig svenska som aldrig haft ett jobb ska få jobb som telesäljare eller kontorist.

Så funkar det inte i verkligheten. Vissa människor behöver riktigt lågkvalificerade jobb för att klara av dem. Slutligen så är en viss procent av befolkningen oförmögna att klara ett vanligt arbete, trots att de kanske inte är begåvningshandikappade eller allvarligt rörelsehindrade. Jag anser det inte vara moraliskt försvarbart att de ska ha samma levnadsstandard som en hårt arbetande låginkomsttagare.

Sossarna ser ner på lågkvalificerat arbete som en klass som inte borde få finnas. Detta innebär då också att låglöneyrken är begränsade och därmed chanserna för de mest okvalificerade att ordna självförsörjning.

Invandrare fick inledningsvis jobb lättare med alliansens politik och arbetslösheten sjönk också dramatiskt. Nu är vi inne i en djup lågkonjunktur och de som då får gå först eller som svårast får jobb är just de grupper som du nämner. Samtidigt vågar man inte drömma om hur det hade sett ut med oppositionen vid rodret. Då hade moroten att jobba varit lika låg som ”vanligt” och hundratusentals människor hade lugnt kunnat slå sig till ro i soffan och vänta ut lågkonjunkturen istället för att som nu arbeta vidare och hålla uppe stadsfinanserna. Att fler människor ser hur alliansens politik räddat oss från en ännu djupare dal här i Sverige är anledningen till att gapet minskar.

» Posted By Lasse On 2009/02/28 @ 12:54

Du säger att de inte är anställningsbara. Så länge de inte klarar lågkvalificerat arbete som viss montering, städ, parkförvaltning, samhall och liknande så håller jag med dig. Problemet med många "icke-anställningsbara" (och deras ivriga "stödpersoner") är att de ser en utopi där en långtidsarbetslös analfabet med kanske bristfällig svenska som aldrig haft ett jobb ska få jobb som telesäljare eller kontorist.

Så funkar det inte i verkligheten. Vissa människor behöver riktigt lågkvalificerade jobb för att klara av dem. Slutligen så är en viss procent av befolkningen oförmögna att klara ett vanligt arbete, trots att de kanske inte är begåvningshandikappade eller allvarligt rörelsehindrade. Jag anser det inte vara moraliskt försvarbart att de ska ha samma levnadsstandard som en hårt arbetande låginkomsttagare.

Sossarna ser ner på lågkvalificerat arbete som en klass som inte borde få finnas. Detta innebär då också att låglöneyrken är begränsade och därmed chanserna för de mest okvalificerade att ordna självförsörjning.

Invandrare fick inledningsvis jobb lättare med alliansens politik och arbetslösheten sjönk också dramatiskt. Nu är vi inne i en djup lågkonjunktur och de som då får gå först eller som svårast får jobb är just de grupper som du nämner. Samtidigt vågar man inte drömma om hur det hade sett ut med oppositionen vid rodret. Då hade moroten att jobba varit lika låg som "vanligt" och hundratusentals människor hade lugnt kunnat slå sig till ro i soffan och vänta ut lågkonjunkturen istället för att som nu arbeta vidare och hålla uppe stadsfinanserna. Att fler människor ser hur alliansens politik räddat oss från en ännu djupare dal här i Sverige är anledningen till att gapet minskar.

» Posted By Lasse On 2009/02/28 @ 12:54

Den grupp du talar om (fattiga) kommer att finnas i alla samhällen. Det finns ingen samhällsstruktur som kan klara den ekonomiska börda som skulle komma av att ge icke-arbetande i närheten av samma lön som arbetande. Att någon som arbetar hårt 40 timmar i veckan har fem-tio tusen mer i lön än en sjukpensionär tycker den ”vanliga svensken” numera är mycket rimligt. Att heltidsarbetaren kan bo i bostadsrätt/villa medan sjukpensionären/låginkomsttagaren får bo i hyresrätt tycker numera många människor är rimligt. Illusionen om att det finns en mängd människor i medel- och låginkomsttagar-”klassen” som tycker något annat lever bara i oppositionens fantasi. Den ”klass” som oppositionen stått för tidigare har nu fått en tryggare och bättre tillvaro och kvar är bara en grupp idealister, sjukpensionärer och arbetsskygga.

Skillnaden med alliansens politik är att det ska löna sig att arbeta. Hur nu socialdemokrater och kommunister lyckats virra sig bort från det spåret är smått obegripligt…

» Posted By Lasse On 2009/02/28 @ 12:08

Den grupp du talar om (fattiga) kommer att finnas i alla samhällen. Det finns ingen samhällsstruktur som kan klara den ekonomiska börda som skulle komma av att ge icke-arbetande i närheten av samma lön som arbetande. Att någon som arbetar hårt 40 timmar i veckan har fem-tio tusen mer i lön än en sjukpensionär tycker den "vanliga svensken" numera är mycket rimligt. Att heltidsarbetaren kan bo i bostadsrätt/villa medan sjukpensionären/låginkomsttagaren får bo i hyresrätt tycker numera många människor är rimligt. Illusionen om att det finns en mängd människor i medel- och låginkomsttagar-"klassen" som tycker något annat lever bara i oppositionens fantasi. Den "klass" som oppositionen stått för tidigare har nu fått en tryggare och bättre tillvaro och kvar är bara en grupp idealister, sjukpensionärer och arbetsskygga.

Skillnaden med alliansens politik är att det ska löna sig att arbeta. Hur nu socialdemokrater och kommunister lyckats virra sig bort från det spåret är smått obegripligt…

» Posted By Lasse On 2009/02/28 @ 12:08

Varför kan de inte betala?

För en gångs skull stämmer uttalandet "Det är samhällets fel". Det är samhällets fel att man under årtionden har beskattat svenska folket så högt att de flesta inte ens har den årslön i sparande som utomlands betraktas om ett absolut minimum. Om man tvingas möta "normala" oväntade utgifter (typ att tvättmaskinen måste bytas ut) med lån, var står man då när det "onormala" oväntade (t ex arbetslöshet) inträffar? Utan skulder hade man säkerligen kunnat klara den lägre inkomsten, men med blir det katastrof.

» Posted By Lasse On 2008/01/27 @ 10:43

För en gångs skull stämmer uttalandet ”Det är samhällets fel”. Det är samhällets fel att man under årtionden har beskattat svenska folket så högt att de flesta inte ens har den årslön i sparande som utomlands betraktas om ett absolut minimum. Om man tvingas möta ”normala” oväntade utgifter (typ att tvättmaskinen måste bytas ut) med lån, var står man då när det ”onormala” oväntade (t ex arbetslöshet) inträffar? Utan skulder hade man säkerligen kunnat klara den lägre inkomsten, men med blir det katastrof.

» Posted By Lasse On 2008/01/27 @ 01:43

«« Back To Stats Page