Webbplats Statistik

Comments Posted By Nils

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Hets mot muslimer lönar sig för SD – Räcker det till riksdagen?

@ Beata:

Allvarligt talat; tror du verkligen att din nedlåtande stil och mer eller mindre direkta förolämpningar kommer att påverka mig eller någon annan som läser detta? Argumentum ad hominem (och du håller säkert redan på att formulera ett ad naziem) är så gammalt och utslitet att det snarare deskrediterar dig än mig. Förstår du inte att det är precis denna överlägsna översittarstil som gör att SD får allt mer stöd?

Det osäkra läget som verkar i annalkande är dessutom någonting som skapas av att de andra partierna inte vill spela enligt demokratiska spelregler.

Jag är dock en optimist och tror att även detta (på sikt) kommer att gagna vår samhällsutveckling genom att alla sidor får djupare insikt i och respekt för den demokratiska processen.

(för den som är osäker på de debatttekniska termerna ovan rekomenderas:
http://www.fallacyfiles.org/index.html )

» Posted By Nils On 2009/11/20 @ 14:44

@ Beata:

Allvarligt talat; tror du verkligen att din nedlåtande stil och mer eller mindre direkta förolämpningar kommer att påverka mig eller någon annan som läser detta? Argumentum ad hominem (och du håller säkert redan på att formulera ett ad naziem) är så gammalt och utslitet att det snarare deskrediterar dig än mig. Förstår du inte att det är precis denna överlägsna översittarstil som gör att SD får allt mer stöd?

Det osäkra läget som verkar i annalkande är dessutom någonting som skapas av att de andra partierna inte vill spela enligt demokratiska spelregler.

Jag är dock en optimist och tror att även detta (på sikt) kommer att gagna vår samhällsutveckling genom att alla sidor får djupare insikt i och respekt för den demokratiska processen.

(för den som är osäker på de debatttekniska termerna ovan rekomenderas:
http://www.fallacyfiles.org/index.html )

» Posted By Nils On 2009/11/20 @ 14:44

Jag är helt övertygad om att en viktig del i SD´s framgångar är den attityd och typ av ordval som du och många andra debattörer använder sig av för att nedvärdera och förnedra förmodade SD anhängare med.

Att använda ord som: ”hets”, ”islamofobiska”, ”främlingsfientliga”, ”rädda”, ”obildade”, ”rasistiska”, ”korkade”, etc. för att beskriva de som sympatiserar med SD är gängse, men passar faktiskt inte in på någon SD väljare som jag känner.

Låt mig beskriva mig själv så kanske du får en annan bild av hur en genomsnittlig SD väljare kan se ut (för det allmäna verkar ju vara att tro att SD´s väljarbas huvudsakligen utgörs av övervintrade skinheads från 80-talet).

Jag har en fyraårig universitetsexamen, och utöver denna har jag läst ytterligare tre terminer av humaniora för att bredda mig (dvs. för nöjes skull), så jag tror inte att någon egentligen kan påstå att jag är obildad. Jag har varit medlem i Mensa, så jag skulle vilja påstå att det är ytterst få som egentligen har rätt att kalla mig korkad.

Jag har rest i nästan hela värden och under flera års tid bott och arbetat i Malaysia. En snabb blick i mitt pass visar att jag de senaste åren dessutom besökt en hel del andra muslimska länder såsom: Bangladesh, Pakistan, Saudi, Egypten, Turkiet, Tunisien och Marocko. Det är således inte helt rättvisande att påstå att jag är rädd för andra länder eller kulturer. Tvärt om, det har varit mycket upplevelserikt och intressant och jag kan verkligen säga att jag har uppskattat mycket av det.

Jag tror inte heller att en persons generella genetiska ursprung på specifikt sätt predisponerar någon att vara ond eller god, frisk eller sjuk, smart eller dum då dessa typer av variationer verkar vara oberoende av hud eller hårfärg (jag är således inte heller rasist). Inte heller är jag av uppfattningen att alla muslimer är onda (det hade gjort mitt jobb väldigt tröttsamt) eller att alla invandrare är här för att utnyttja systemet (jag är faktiskt för invandring).

Vidare är jag mycket intresserad av religion och etnologi i allmänhet, och det det är inte helt ovanligt att det visar sig att jag faktiskt kan mer om Islam och muslimsk kultur/historia än många infödda muslimer gör. Så inte heller i detta fall är det passande att kalla mig ”islamofob”, ”okunnig” eller ”rädd”.

Däremot är jag definitivt av uppfattningen att vissa kulturella företeelser kan vara ”bättre” än andra.

Jag tycker bland annat helt klart att det är bättre med den västerländska typ av lag- och rättssystem som vi har, än med shariadomstol/byråd (som exempelvis dömer våldtäktsoffer till att stenas till döds). Jag föredrar också den (något naiva) svenska polisen tusen gånger framför de mutkolvar och uniformerade skurkar som utgör många andra länders polisstyrka. Jag tycker att västerländsk sexualundervisning är av godo, och att många andra religioner och kulturer har en skrämmande okunnig, moralistisk och rädslobaserad relation till sex (könsstympning är ett av de värsta symptomen på detta). Jag kan säkert hitta på dussintals andra exempel men jag tror att du förstår vad jag menar. Att även om alla kulturer har värde i sig så innebär inte detta automatiskt att alla dess kulturella fenomen är benigna, och således följer att vissa kulturella företeelser är ”bättre” än andra (kalla det för en form av kulturelitism om du vill). Detta är inte fråga om ”rädsla” för andra kulturer, det är en fråga om en informerad, genomtänkt, värdebaserad åsikt.

Så varför röstar jag då på SD? Definitivt inte för att jag tycker om Jimmie eller någon annan av de i partitoppen (de verkar rätt så obehagliga). Utan för att jag dagligen ser hur vår integrationspolitik fallerar. Exempelvis hur andra generationens ungdomar växer upp i utanförskap, och hur detta i många fall leder till ett hat mot det system som de växer upp i. Integrationen har misslyckats. I de etablerade politikernas strävan att framställa sig som vidsynta, toleranta, humanister så väljer man bekvämt att sopa all djupare kritik under mattan. Man glömmer att verklig etik av nödvändighet kräver ett visst mått av diskrimination i ordets ursprungliga bemärkelse (dvs.: klarsyn, att kunna göra åtskillnad mellan det som är bra och det som är dåligt). Istället stämplar man all kritik som rasism, brännmärker den, och slänger ut barnet med badvattnet.

Inte heller hoppas jag alls att SD ska få majoritet i riksdagen (*rysning*). Snarare hoppas jag att den demokratiska processen ska få de andra partierna att komma till sans och ta itu med situationen (lite som att alla partier plötsligt fick en miljöagenda när MP började få procent, och Göran plötsligt kallade sig feminist när FI kapade röster). Men detta kräver att man följer de demokratiska spelreglerna. Att försöka isolera och ignorera SD är inte bara ignorant utan sätter demokratins spelregler (och således samhällets utveckling) åsido. Det kommer inte att fungera i längden, utan leder bara till ökad misstro för de etablerade partierna och den svenska demokratin (något vi alla förlorar på).

Som nämns ovan är jag definitivt för invandring, men det bör i huvudsak vara i form av kvalificerad arbetskraft. Att ta emot flyktingar är utan tvekan en moralisk, medmänsklig skyldighet men detta bör endast utgöra en mindre del (det är i många fall bättre att söka mer lokala lösningar). Dessutom borde det vara mycket svårt att erhålla medborgarskap annat än som produktiv samhällsmedborgare med klar förankring i land och kultur. I andra fall bör det räcka med olika former av tillfälliga-, tillsvidare- och (i undantagsfall) permanenta uppehållstillstånd. Detta är dock bara ett exempel på en av de många aspekter som borde åtgärdas.

Hade verkligen inte tänkt att skriva så här mycket (även om jag skulle kunna skriva mycket mer). Vad som från början var tänkt som en kort kommentar har nu blivit en mindre essä. Jag inser att jag lämnar flera lösa trådar men tror ändå att jag avslutar här (jag har riktigt arbete att göra).

» Posted By Nils On 2009/11/19 @ 15:08

Jag är helt övertygad om att en viktig del i SD´s framgångar är den attityd och typ av ordval som du och många andra debattörer använder sig av för att nedvärdera och förnedra förmodade SD anhängare med.

Att använda ord som: "hets", "islamofobiska", "främlingsfientliga", "rädda", "obildade", "rasistiska", "korkade", etc. för att beskriva de som sympatiserar med SD är gängse, men passar faktiskt inte in på någon SD väljare som jag känner.

Låt mig beskriva mig själv så kanske du får en annan bild av hur en genomsnittlig SD väljare kan se ut (för det allmäna verkar ju vara att tro att SD´s väljarbas huvudsakligen utgörs av övervintrade skinheads från 80-talet).

Jag har en fyraårig universitetsexamen, och utöver denna har jag läst ytterligare tre terminer av humaniora för att bredda mig (dvs. för nöjes skull), så jag tror inte att någon egentligen kan påstå att jag är obildad. Jag har varit medlem i Mensa, så jag skulle vilja påstå att det är ytterst få som egentligen har rätt att kalla mig korkad.

Jag har rest i nästan hela värden och under flera års tid bott och arbetat i Malaysia. En snabb blick i mitt pass visar att jag de senaste åren dessutom besökt en hel del andra muslimska länder såsom: Bangladesh, Pakistan, Saudi, Egypten, Turkiet, Tunisien och Marocko. Det är således inte helt rättvisande att påstå att jag är rädd för andra länder eller kulturer. Tvärt om, det har varit mycket upplevelserikt och intressant och jag kan verkligen säga att jag har uppskattat mycket av det.

Jag tror inte heller att en persons generella genetiska ursprung på specifikt sätt predisponerar någon att vara ond eller god, frisk eller sjuk, smart eller dum då dessa typer av variationer verkar vara oberoende av hud eller hårfärg (jag är således inte heller rasist). Inte heller är jag av uppfattningen att alla muslimer är onda (det hade gjort mitt jobb väldigt tröttsamt) eller att alla invandrare är här för att utnyttja systemet (jag är faktiskt för invandring).

Vidare är jag mycket intresserad av religion och etnologi i allmänhet, och det det är inte helt ovanligt att det visar sig att jag faktiskt kan mer om Islam och muslimsk kultur/historia än många infödda muslimer gör. Så inte heller i detta fall är det passande att kalla mig ”islamofob”, ”okunnig” eller ”rädd”.

Däremot är jag definitivt av uppfattningen att vissa kulturella företeelser kan vara "bättre" än andra.

Jag tycker bland annat helt klart att det är bättre med den västerländska typ av lag- och rättssystem som vi har, än med shariadomstol/byråd (som exempelvis dömer våldtäktsoffer till att stenas till döds). Jag föredrar också den (något naiva) svenska polisen tusen gånger framför de mutkolvar och uniformerade skurkar som utgör många andra länders polisstyrka. Jag tycker att västerländsk sexualundervisning är av godo, och att många andra religioner och kulturer har en skrämmande okunnig, moralistisk och rädslobaserad relation till sex (könsstympning är ett av de värsta symptomen på detta). Jag kan säkert hitta på dussintals andra exempel men jag tror att du förstår vad jag menar. Att även om alla kulturer har värde i sig så innebär inte detta automatiskt att alla dess kulturella fenomen är benigna, och således följer att vissa kulturella företeelser är "bättre" än andra (kalla det för en form av kulturelitism om du vill). Detta är inte fråga om ”rädsla” för andra kulturer, det är en fråga om en informerad, genomtänkt, värdebaserad åsikt.

Så varför röstar jag då på SD? Definitivt inte för att jag tycker om Jimmie eller någon annan av de i partitoppen (de verkar rätt så obehagliga). Utan för att jag dagligen ser hur vår integrationspolitik fallerar. Exempelvis hur andra generationens ungdomar växer upp i utanförskap, och hur detta i många fall leder till ett hat mot det system som de växer upp i. Integrationen har misslyckats. I de etablerade politikernas strävan att framställa sig som vidsynta, toleranta, humanister så väljer man bekvämt att sopa all djupare kritik under mattan. Man glömmer att verklig etik av nödvändighet kräver ett visst mått av diskrimination i ordets ursprungliga bemärkelse (dvs.: klarsyn, att kunna göra åtskillnad mellan det som är bra och det som är dåligt). Istället stämplar man all kritik som rasism, brännmärker den, och slänger ut barnet med badvattnet.

Inte heller hoppas jag alls att SD ska få majoritet i riksdagen (*rysning*). Snarare hoppas jag att den demokratiska processen ska få de andra partierna att komma till sans och ta itu med situationen (lite som att alla partier plötsligt fick en miljöagenda när MP började få procent, och Göran plötsligt kallade sig feminist när FI kapade röster). Men detta kräver att man följer de demokratiska spelreglerna. Att försöka isolera och ignorera SD är inte bara ignorant utan sätter demokratins spelregler (och således samhällets utveckling) åsido. Det kommer inte att fungera i längden, utan leder bara till ökad misstro för de etablerade partierna och den svenska demokratin (något vi alla förlorar på).

Som nämns ovan är jag definitivt för invandring, men det bör i huvudsak vara i form av kvalificerad arbetskraft. Att ta emot flyktingar är utan tvekan en moralisk, medmänsklig skyldighet men detta bör endast utgöra en mindre del (det är i många fall bättre att söka mer lokala lösningar). Dessutom borde det vara mycket svårt att erhålla medborgarskap annat än som produktiv samhällsmedborgare med klar förankring i land och kultur. I andra fall bör det räcka med olika former av tillfälliga-, tillsvidare- och (i undantagsfall) permanenta uppehållstillstånd. Detta är dock bara ett exempel på en av de många aspekter som borde åtgärdas.

Hade verkligen inte tänkt att skriva så här mycket (även om jag skulle kunna skriva mycket mer). Vad som från början var tänkt som en kort kommentar har nu blivit en mindre essä. Jag inser att jag lämnar flera lösa trådar men tror ändå att jag avslutar här (jag har riktigt arbete att göra).

» Posted By Nils On 2009/11/19 @ 15:08

Terrorist eller frihetskämpe

Jaha..Nu blev Djingis Khan och Salladin Eyubi turkar?

Robert Fisk skriver såhär i sin bok:

)Further references of Saladin as a Kurd can be found in Robert Fisk's "The Great War for Civilisation" on page 625 he states, "….twelfth-century Kurdish warrior, Saladin…" ~~ CidTheGod

Snacka om att vända och vrida på saker och ting Gul? 😉

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 19:27

"Hur kan man kalla kurder för fredliga människor jo, för att dem dödar sina egna döttrar, inte bara i Sverige för några månader sen så hände det i England ett sån fall"

Ja du. Humor som sagt. Ska vi fortsätta debattera Mehmet så får du gärna sluta använda fake-alias. Vem som helst får gärna kolla upp min IP-adress och se att den hemmahör till mig, Nils Skoglund.

Jag försöker föra en debatt och inskaffa information från annat håll. Jag hoppades att du skulle kunna ge mig perspektiv som jag kanske saknar men icke.

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 19:20

Kurd som älskar Turkiet,

Haha nu gjorde du bort dig pojk! Nu ska vi analysera dig lite.

Du är kurd men säger ni?

Hur kan man kalla kurder för fredliga människor jo, för att dem dödar sina egna döttrar, inte bara i Sverige för några månader sen så hände det i England ett sån fall. Det hände tom till en väninna med, median skrev om hennes falla men hon fick ljuga, hon åker till Turkiet och träffar e kille och tackar nej till sina föräldrar, som föräldrarna hade hittat en rätt kille. Hon blev ihäll skjuten av några män som pappa känner till. Så man ser verkligen att dem är fredliga. Sluta ljuga kom till sanningen. Tro inte att jag är Turk, Jag är kurd och Älskar Turkiet.

Haha, måste säga att inlägget är humorstiskt. Vilket fint sätt att dölja vem man egentligen är. NI kan inte stå emot Turkiet. NI, NI , NI förekommer överallt. Vad hände med: VI borde göra detta o si o så om du egentligen är kurd?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 19:16

Kurd som älskar Turkiet,

Nä nu börjar det likna sandlåds-nivå här. Finns det ingen redaktör som är aktiv på sidan. Skärpning och sluta göra fler konton Mehmet.

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 19:14

Du har inte hat påstår du. Samtidigt visas det tydligt att du inte hänger med i matchen. Låt mig då förklara varför Mehmed åkte tillbaks till Kurdistan.

"Det var därför som Mehmed valde att återvända till sitt Diyarbakir när allt hopp var ute. För att en sista gång se den gamla staden belägen mitt i mänsklighetens allra äldsta kulturlandskap mellan Eufrat och Tigris, staden med sin imposanta bysantinska mur, sina tinnar och torn och gränder, staden som mer än de flesta står för tusenårig kulturblandning men som också är kurdernas huvudstad i Turkiet och som därför inbegriper nästan allt det som Mehmed kämpade för under sin livstid."

Kan du läsa detta ordenligt tror du? Varför han åkte tillbaks till Diyarbakir? Kurdernas huvudstad? Det var för att dö bland sina egna.

Du har ingen hat mot Uzun eller någon annan? Dra den om rödluvan också när du ändå är på gång. Det märks att du är en av dessa turknationalistiska personerna. Varför inte acceptera att dessa människor vill vara fria i sitt eget land? Jag har besökt södra Kurdistan och jag har mina egna ögon sett att inga som helst pengar investeras för att förbättra situationen för människorna där. Det pumpas upp olja men inget görs för att rena lukten. Vägarna är bedrövliga. Sjukvården rent sagt patetisk och infrastrukturen sitter och faller med demokratin som sägs finnas. Är det rätt? Du har sannerligen inget hat men heller ingen kunskap.

Förklara gärna mer djupgående om morden. Det är inte första gången PKK blivit anklagade för mord. Senast för mordet mot Palme. Det är lätt att trampa på någon som redan ligger nere och inte kan försvara sig eller hur?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 19:12

Oj, hat på hög nivå. Jag har faktiskt haft nöjet att diskutera med Mehmed Uzun och minns han som en stor man. Detta går att läsa om Mehmed på ordfront.se:

"Mehmed Uzun var en författare som prövades hårt och fick kämpa många hårda kamper under sitt liv. Ända från barndomen då han rymde från skolan hellre än att marschera i takt och sjunga turknationalistiska sånger. Genom ungdomsåren då han började arbeta för kurdernas rätt till ett eget språk och en egen litteratur och som 18-åring kastades i militärfängelse. Genom alla åren i exil i Sverige och fram till de förföljelser i form av åtal och beslag som riktades mot hans böcker under en dramatisk period som började år 2000."

Visar inte detta på hur mycket han värnade om sin egen rätt? Är det något fel Mehmet? Ska det verkligen vara något fult att se sig som sin egen och inget annat? Tror inte många svenskar får sympatier för dina inlägg när du skriver såsom du gör. Avsaknad av sympati och humanism.

"Under tre resor till Turkiet, i samband med rättegångarna mot Mehmed och hans förläggare, fick jag på nära håll se hur repressionen mot kurderna fungerar, det absurda rättssystemet med statssäkerhetsdomstolar som efter rättegångar på 10–15 minuter avkunnade domar om mångåriga fängelsestraff. Men jag fick också se någonting annat. Hur viktig kulturen och litteraturen är för det kurdiska folket. Och hur stark Mehmeds ställning som författare var och är i detta sammanhang. "

Detta skriver Jan-Erik Petterson. En svensk såsom mig. Jag har haft nöjet att även debattera med denna människa och hans erfarenhet av er politik delas av mig. Absurd..Notera att Jan-Erik väljer att framhäva hur en stor man, trots sin sjukdom, var så passionerad och engagerad. Min fråga återigen: Varför är det så fult att vilja sträva efter sin frihet?

"Hans böcker kom att översättas och utges i många länder. Han blev en författare med internationellt namn. I sina turkiska översättningar gick böckerna ut i stora upplagor. Dock var det ändå på hemmaplan som han verkligen lästes i vida kretsar. Och det var säkert därför, för hans publika genomslags skull, som han väckte en sådan vrede hos vissa turknationalistiska myndighetspersoner. För de anklagelser som riktades mot honom, att han stödde terrorister och ägnade sig åt separatistisk propaganda, kunde ju ingen vettig människa ta på allvar."

Varför blir denna människa anklagad för terrorism när det enda han gör är att upplysa? Varför ska dessa personer tystas ned? Är det vad du kallar för demokrati i Turkiet? Demokrati är demokrati så länge det är på Turkiets villkor? Låter som en snäv syn på demokrati enligt mig mening.

"Det var därför som Mehmed valde att återvända till sitt Diyarbakir när allt hopp var ute. För att en sista gång se den gamla staden belägen mitt i mänsklighetens allra äldsta kulturlandskap mellan Eufrat och Tigris, staden med sin imposanta bysantinska mur, sina tinnar och torn och gränder, staden som mer än de flesta står för tusenårig kulturblandning men som också är kurdernas huvudstad i Turkiet och som därför inbegriper nästan allt det som Mehmed kämpade för under sin livstid."

Det är sådana personer som Mehmet som väcker våra sympatier. Inte såna som dig. Sådana som väljer att med ordens kraft väcka uppmärksamhet. Inte med hatet. Det är en hårfin skillnad på hat och frihet. Dessa övergår oftast i varandra. Men Mehmed hade inte hatet. Han hade passionen och jag är glad över att jag läst böcker av sån människa. Det är personer som dessa som väcker sympatierna och som vinner över människor på sin sida. Aldrig sådana som dig. Jag må vara gammal men jag vet också innebörden av att lära ut kunskap till nya generationer. Gör inte misstagen som era anfäder gjort. Hat föder hat. Det har det alltid gjort.

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 18:52

Mehmet,

Hur många kurder har de dödat i Sverige? Skulle vara tacksam om du kunde lägga fram stastik och lite källor? Lovar att visa uppskattning om du kan lägga fram detta. Man kan absolut inte, under inga inga som helst omständigheter, komma med egna slutsatser under en debatt. Detta är ju en fri debattering och då ska alla då säga sitt. Det finns ingen anledning att hålla med någon om något såvida man inte skaffar sig en egen uppfattning. Jag har haft nöjet att diskutera med många turkar men få har varit så trångsynta som dig faktiskt och de har istället upplyst mig om krigets positiva delar på ett mer djupgående analysvis. Du kommer istället med påståenden.

Dessa turkar som jag debatterat med har dock alla haft en punkt där de varit eniga. De har alla hävdat att militären driver kriget ur egen positiv synvinkel. Såsom jag uppfattat det så är det militären som indirekt styr Turkiet och om det inte finns något krig så kommer det heller inte finnas makt till dessa person. Kanske inte ens ett jobb 😉

Det är intressant att se detta ur perspektivet "Krig intresserar många". USA, Israel m m är ju intresserade av krig. Israel säljer Vapen till PKK. USA till Turkiet. 1+1 kommer alltid bli två. Dessa parter tjänar på krig, men gör verkligen Turkiet och kurderna det?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 18:37

Mehmet,

Det stavas domare. En liten anmärkning bara 🙂

Hjärntvättade eller passionerade? Jag väljer nog det senare…

De få som jag kan se som hjärntvättade är nog ni. Inget illa menat men det är trots allt dessa människor som saknar en självständig stat och frihet. Ni har ju det redan och att påstå att morden och sådant inte förekommer är ju hjärntvätteri på hög nivå. Jag hade för mig att medelbefolkningen i Turkiet var något kunnigare än de i USA men jag antar att kapitalismens bödel är större än vad man kan tidigare trott.

Sedan har jag djupforskat om just PKK och de skulle knappast ha tid med att finansera detta genom knark. Snarare genom just såna som Delalo som ger politiska bidrag. En av Europas rikaste män i Tyskland, samme man som tidigare finanserat den oberoende kurdiska kanalen Med-Tv, är ju kurd och många av de egna entrepenörerna i Sverige är kurder som finansierar kriget härifrån. Alla bidrar med sitt strå till stacken. Inget fel med det enligt mig mening.

Att USA styr världen är inget nytt. Ingen kan ju förneka detta. USA;s ord är lag i många länder. Alla som inte håller med blir sanktionerade och på så sätt lidande. Lite som Kuba 😉 Är du inte med oss är du mot oss är USA;s slagord ut i världen. Att de väljer att stämpla PKK beror på att de inte har något intresse att gå emot Turkiet in i PKK;s favör. Ganska enkelt att lista ut då USA har många viktiga baser i Turkiet. Detta behövdes under kalla kriget mot Sovjet när terrorbalansen härjade som värst. Antar du inte läst något om detta? Turkiet var intressant för amerikanerna då. Men inte längre. Därför som relationen mellan dessa två länder blivit mer frostigt på senare tid?

Om du har andra uppgifter som du kan komma med så skulle jag vara tacksam om du kunde lägga fram dom. Såvida du inte är högt uppsatt inom turkisk politik och sitter inne med viktiga uppgifter så tvekar jag annars på dina påståenden. Men det ger dig inte rätten att komma med personpåhopp för att du inte orkar förklara dig. Eller hur?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 18:31

Mehmet,

Nu sänker du dig till en jävlig låg nivå. Det här visar att du inte har något som helst att komma med. Skamligt att komma med såna här inlägg. Delalo skrev ett utmärkt inlägg och du besvarar det på det viset.

Jag måste hålla med Delalo till 100%.

Det är lite synd att ni turkar har den mentaliteten som ni innehar. Man märker det ganska så tydligt. Jag som studerar statsvetenskap har haft turen att kunna sätta mig in i ämnet och kunna djupforska, vilket fler oberoende parter borde göra, och sett hur ni förnekar folkmorden på assyrer, armenier och nu kurder. Det är ju lite synd att inte lära sig av sina misstag och se sina brister tycker jag. Hur kan man då utvecklas som människa?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 18:10

Att några turkar här även tycker om att trycka ned oss svenskar och påstå att vi mördat samer som de dödat kurder, assyrer och armenier är sorligt. Vi har haft vänligheten att ge många turkar en trygg tillvaro i vårt land och ge dessa individer möjligheter till studier och jobb och tackas genom att bli påhoppade. Såg för inte längesedan en debattartikel om en serie som visats i Turkiet om hur svenskar varit kallblodiga monster mot samer. Varför inte städa framför sitt eget hus innan man påpekar andras?

Något svar på detta Memet?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 17:13

Du kanske har glömt att ca 25 miljoner kurder är förtyckta i dagens Turkiet!

Åk till östra Turkiet och se misären, samtidigt som Istanbul och Ankara kan jämföras med vilken storstad som helst i europa.

Kurd-hatet är öppet i media och rent politiskt, de som inte står ut med detta antar jag måste göra något eller fortfarande vara slavar för de turkiska patriarkerna.

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 11:40

Jaha..Nu blev Djingis Khan och Salladin Eyubi turkar?

Robert Fisk skriver såhär i sin bok:

)Further references of Saladin as a Kurd can be found in Robert Fisk’s ”The Great War for Civilisation” on page 625 he states, ”….twelfth-century Kurdish warrior, Saladin…” ~~ CidTheGod

Snacka om att vända och vrida på saker och ting Gul? 😉

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 10:27

”Hur kan man kalla kurder för fredliga människor jo, för att dem dödar sina egna döttrar, inte bara i Sverige för några månader sen så hände det i England ett sån fall”

Ja du. Humor som sagt. Ska vi fortsätta debattera Mehmet så får du gärna sluta använda fake-alias. Vem som helst får gärna kolla upp min IP-adress och se att den hemmahör till mig, Nils Skoglund.

Jag försöker föra en debatt och inskaffa information från annat håll. Jag hoppades att du skulle kunna ge mig perspektiv som jag kanske saknar men icke.

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 10:20

Kurd som älskar Turkiet,

Haha nu gjorde du bort dig pojk! Nu ska vi analysera dig lite.

Du är kurd men säger ni?

Hur kan man kalla kurder för fredliga människor jo, för att dem dödar sina egna döttrar, inte bara i Sverige för några månader sen så hände det i England ett sån fall. Det hände tom till en väninna med, median skrev om hennes falla men hon fick ljuga, hon åker till Turkiet och träffar e kille och tackar nej till sina föräldrar, som föräldrarna hade hittat en rätt kille. Hon blev ihäll skjuten av några män som pappa känner till. Så man ser verkligen att dem är fredliga. Sluta ljuga kom till sanningen. Tro inte att jag är Turk, Jag är kurd och Älskar Turkiet.

Haha, måste säga att inlägget är humorstiskt. Vilket fint sätt att dölja vem man egentligen är. NI kan inte stå emot Turkiet. NI, NI , NI förekommer överallt. Vad hände med: VI borde göra detta o si o så om du egentligen är kurd?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 10:16

Kurd som älskar Turkiet,

Nä nu börjar det likna sandlåds-nivå här. Finns det ingen redaktör som är aktiv på sidan. Skärpning och sluta göra fler konton Mehmet.

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 10:14

Du har inte hat påstår du. Samtidigt visas det tydligt att du inte hänger med i matchen. Låt mig då förklara varför Mehmed åkte tillbaks till Kurdistan.

”Det var därför som Mehmed valde att återvända till sitt Diyarbakir när allt hopp var ute. För att en sista gång se den gamla staden belägen mitt i mänsklighetens allra äldsta kulturlandskap mellan Eufrat och Tigris, staden med sin imposanta bysantinska mur, sina tinnar och torn och gränder, staden som mer än de flesta står för tusenårig kulturblandning men som också är kurdernas huvudstad i Turkiet och som därför inbegriper nästan allt det som Mehmed kämpade för under sin livstid.”

Kan du läsa detta ordenligt tror du? Varför han åkte tillbaks till Diyarbakir? Kurdernas huvudstad? Det var för att dö bland sina egna.

Du har ingen hat mot Uzun eller någon annan? Dra den om rödluvan också när du ändå är på gång. Det märks att du är en av dessa turknationalistiska personerna. Varför inte acceptera att dessa människor vill vara fria i sitt eget land? Jag har besökt södra Kurdistan och jag har mina egna ögon sett att inga som helst pengar investeras för att förbättra situationen för människorna där. Det pumpas upp olja men inget görs för att rena lukten. Vägarna är bedrövliga. Sjukvården rent sagt patetisk och infrastrukturen sitter och faller med demokratin som sägs finnas. Är det rätt? Du har sannerligen inget hat men heller ingen kunskap.

Förklara gärna mer djupgående om morden. Det är inte första gången PKK blivit anklagade för mord. Senast för mordet mot Palme. Det är lätt att trampa på någon som redan ligger nere och inte kan försvara sig eller hur?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 10:12

Oj, hat på hög nivå. Jag har faktiskt haft nöjet att diskutera med Mehmed Uzun och minns han som en stor man. Detta går att läsa om Mehmed på ordfront.se:

”Mehmed Uzun var en författare som prövades hårt och fick kämpa många hårda kamper under sitt liv. Ända från barndomen då han rymde från skolan hellre än att marschera i takt och sjunga turknationalistiska sånger. Genom ungdomsåren då han började arbeta för kurdernas rätt till ett eget språk och en egen litteratur och som 18-åring kastades i militärfängelse. Genom alla åren i exil i Sverige och fram till de förföljelser i form av åtal och beslag som riktades mot hans böcker under en dramatisk period som började år 2000.”

Visar inte detta på hur mycket han värnade om sin egen rätt? Är det något fel Mehmet? Ska det verkligen vara något fult att se sig som sin egen och inget annat? Tror inte många svenskar får sympatier för dina inlägg när du skriver såsom du gör. Avsaknad av sympati och humanism.

”Under tre resor till Turkiet, i samband med rättegångarna mot Mehmed och hans förläggare, fick jag på nära håll se hur repressionen mot kurderna fungerar, det absurda rättssystemet med statssäkerhetsdomstolar som efter rättegångar på 10–15 minuter avkunnade domar om mångåriga fängelsestraff. Men jag fick också se någonting annat. Hur viktig kulturen och litteraturen är för det kurdiska folket. Och hur stark Mehmeds ställning som författare var och är i detta sammanhang. ”

Detta skriver Jan-Erik Petterson. En svensk såsom mig. Jag har haft nöjet att även debattera med denna människa och hans erfarenhet av er politik delas av mig. Absurd..Notera att Jan-Erik väljer att framhäva hur en stor man, trots sin sjukdom, var så passionerad och engagerad. Min fråga återigen: Varför är det så fult att vilja sträva efter sin frihet?

”Hans böcker kom att översättas och utges i många länder. Han blev en författare med internationellt namn. I sina turkiska översättningar gick böckerna ut i stora upplagor. Dock var det ändå på hemmaplan som han verkligen lästes i vida kretsar. Och det var säkert därför, för hans publika genomslags skull, som han väckte en sådan vrede hos vissa turknationalistiska myndighetspersoner. För de anklagelser som riktades mot honom, att han stödde terrorister och ägnade sig åt separatistisk propaganda, kunde ju ingen vettig människa ta på allvar.”

Varför blir denna människa anklagad för terrorism när det enda han gör är att upplysa? Varför ska dessa personer tystas ned? Är det vad du kallar för demokrati i Turkiet? Demokrati är demokrati så länge det är på Turkiets villkor? Låter som en snäv syn på demokrati enligt mig mening.

”Det var därför som Mehmed valde att återvända till sitt Diyarbakir när allt hopp var ute. För att en sista gång se den gamla staden belägen mitt i mänsklighetens allra äldsta kulturlandskap mellan Eufrat och Tigris, staden med sin imposanta bysantinska mur, sina tinnar och torn och gränder, staden som mer än de flesta står för tusenårig kulturblandning men som också är kurdernas huvudstad i Turkiet och som därför inbegriper nästan allt det som Mehmed kämpade för under sin livstid.”

Det är sådana personer som Mehmet som väcker våra sympatier. Inte såna som dig. Sådana som väljer att med ordens kraft väcka uppmärksamhet. Inte med hatet. Det är en hårfin skillnad på hat och frihet. Dessa övergår oftast i varandra. Men Mehmed hade inte hatet. Han hade passionen och jag är glad över att jag läst böcker av sån människa. Det är personer som dessa som väcker sympatierna och som vinner över människor på sin sida. Aldrig sådana som dig. Jag må vara gammal men jag vet också innebörden av att lära ut kunskap till nya generationer. Gör inte misstagen som era anfäder gjort. Hat föder hat. Det har det alltid gjort.

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 09:52

Mehmet,

Hur många kurder har de dödat i Sverige? Skulle vara tacksam om du kunde lägga fram stastik och lite källor? Lovar att visa uppskattning om du kan lägga fram detta. Man kan absolut inte, under inga inga som helst omständigheter, komma med egna slutsatser under en debatt. Detta är ju en fri debattering och då ska alla då säga sitt. Det finns ingen anledning att hålla med någon om något såvida man inte skaffar sig en egen uppfattning. Jag har haft nöjet att diskutera med många turkar men få har varit så trångsynta som dig faktiskt och de har istället upplyst mig om krigets positiva delar på ett mer djupgående analysvis. Du kommer istället med påståenden.

Dessa turkar som jag debatterat med har dock alla haft en punkt där de varit eniga. De har alla hävdat att militären driver kriget ur egen positiv synvinkel. Såsom jag uppfattat det så är det militären som indirekt styr Turkiet och om det inte finns något krig så kommer det heller inte finnas makt till dessa person. Kanske inte ens ett jobb 😉

Det är intressant att se detta ur perspektivet ”Krig intresserar många”. USA, Israel m m är ju intresserade av krig. Israel säljer Vapen till PKK. USA till Turkiet. 1+1 kommer alltid bli två. Dessa parter tjänar på krig, men gör verkligen Turkiet och kurderna det?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 09:37

Mehmet,

Det stavas domare. En liten anmärkning bara 🙂

Hjärntvättade eller passionerade? Jag väljer nog det senare…

De få som jag kan se som hjärntvättade är nog ni. Inget illa menat men det är trots allt dessa människor som saknar en självständig stat och frihet. Ni har ju det redan och att påstå att morden och sådant inte förekommer är ju hjärntvätteri på hög nivå. Jag hade för mig att medelbefolkningen i Turkiet var något kunnigare än de i USA men jag antar att kapitalismens bödel är större än vad man kan tidigare trott.

Sedan har jag djupforskat om just PKK och de skulle knappast ha tid med att finansera detta genom knark. Snarare genom just såna som Delalo som ger politiska bidrag. En av Europas rikaste män i Tyskland, samme man som tidigare finanserat den oberoende kurdiska kanalen Med-Tv, är ju kurd och många av de egna entrepenörerna i Sverige är kurder som finansierar kriget härifrån. Alla bidrar med sitt strå till stacken. Inget fel med det enligt mig mening.

Att USA styr världen är inget nytt. Ingen kan ju förneka detta. USA;s ord är lag i många länder. Alla som inte håller med blir sanktionerade och på så sätt lidande. Lite som Kuba 😉 Är du inte med oss är du mot oss är USA;s slagord ut i världen. Att de väljer att stämpla PKK beror på att de inte har något intresse att gå emot Turkiet in i PKK;s favör. Ganska enkelt att lista ut då USA har många viktiga baser i Turkiet. Detta behövdes under kalla kriget mot Sovjet när terrorbalansen härjade som värst. Antar du inte läst något om detta? Turkiet var intressant för amerikanerna då. Men inte längre. Därför som relationen mellan dessa två länder blivit mer frostigt på senare tid?

Om du har andra uppgifter som du kan komma med så skulle jag vara tacksam om du kunde lägga fram dom. Såvida du inte är högt uppsatt inom turkisk politik och sitter inne med viktiga uppgifter så tvekar jag annars på dina påståenden. Men det ger dig inte rätten att komma med personpåhopp för att du inte orkar förklara dig. Eller hur?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 09:31

Att några turkar här även tycker om att trycka ned oss svenskar och påstå att vi mördat samer som de dödat kurder, assyrer och armenier är sorligt. Vi har haft vänligheten att ge många turkar en trygg tillvaro i vårt land och ge dessa individer möjligheter till studier och jobb och tackas genom att bli påhoppade. Såg för inte längesedan en debattartikel om en serie som visats i Turkiet om hur svenskar varit kallblodiga monster mot samer. Varför inte städa framför sitt eget hus innan man påpekar andras?

Något svar på detta Memet?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 09:13

Mehmet,

Nu sänker du dig till en jävlig låg nivå. Det här visar att du inte har något som helst att komma med. Skamligt att komma med såna här inlägg. Delalo skrev ett utmärkt inlägg och du besvarar det på det viset.

Jag måste hålla med Delalo till 100%.

Det är lite synd att ni turkar har den mentaliteten som ni innehar. Man märker det ganska så tydligt. Jag som studerar statsvetenskap har haft turen att kunna sätta mig in i ämnet och kunna djupforska, vilket fler oberoende parter borde göra, och sett hur ni förnekar folkmorden på assyrer, armenier och nu kurder. Det är ju lite synd att inte lära sig av sina misstag och se sina brister tycker jag. Hur kan man då utvecklas som människa?

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 09:10

Du kanske har glömt att ca 25 miljoner kurder är förtyckta i dagens Turkiet!
Åk till östra Turkiet och se misären, samtidigt som Istanbul och Ankara kan jämföras med vilken storstad som helst i europa.
Kurd-hatet är öppet i media och rent politiskt, de som inte står ut med detta antar jag måste göra något eller fortfarande vara slavar för de turkiska patriarkerna.

» Posted By Nils On 2007/10/22 @ 02:40

«« Back To Stats Page