Webbplats Statistik

Comments Posted By Peter Ingestad

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Alliansen arbetslinje – Ta bort sjukpenning för nyanställda

Dendär jämrans ”arbetslinjen” är jämte ”utanförskapet” den politiska diskursens mest förvirrade och korrumperade begrepp. Det är nämligen så, att givet en viss inkomstnivå bestäms sysselsättningen av EFTERFRÅGAN på arbetskraft, och inte UTBUDET. Ett ökat UTBUD på arbetskraft påverkar inte alls ERTERFRÅGAN på arbetskraft; däremot påverkas LÖNENIVÅN och det självklart negativt. Det är naturligtvis en dolkstöt i ryggen på fackföreningsrörelsen.

Som vi ser, är alltså sossarna och moderaterna fullkomligt ENSE: lönerna skall pressas ner.

Jag upprepar: socialdemokraternas verkliga målsättning med ”arbetslinjen” är inte att öka sysselsättningen i den bemärkelse som är meningsfull, alltså med bevarad lön, utan att sänka lönerna för att på så sätt öka bolagens profiter i den fromma förhoppningen att en viss ökning av sysselsättningen skall ske sedan aktieägarna fått sitt; dessas inkomster HÖJS nu kraftigt dels genom värdeökning och dels genom utdelningar; samtidigt vill alltså sossarna sänka lönerna.

Socialdemokraterna är ett högerparti!

– Peter Ingestad, Solna

» Posted By Peter Ingestad On 2009/11/30 @ 01:44

Dendär jämrans "arbetslinjen" är jämte "utanförskapet" den politiska diskursens mest förvirrade och korrumperade begrepp. Det är nämligen så, att givet en viss inkomstnivå bestäms sysselsättningen av EFTERFRÅGAN på arbetskraft, och inte UTBUDET. Ett ökat UTBUD på arbetskraft påverkar inte alls ERTERFRÅGAN på arbetskraft; däremot påverkas LÖNENIVÅN och det självklart negativt. Det är naturligtvis en dolkstöt i ryggen på fackföreningsrörelsen.

Som vi ser, är alltså sossarna och moderaterna fullkomligt ENSE: lönerna skall pressas ner.

Jag upprepar: socialdemokraternas verkliga målsättning med "arbetslinjen" är inte att öka sysselsättningen i den bemärkelse som är meningsfull, alltså med bevarad lön, utan att sänka lönerna för att på så sätt öka bolagens profiter i den fromma förhoppningen att en viss ökning av sysselsättningen skall ske sedan aktieägarna fått sitt; dessas inkomster HÖJS nu kraftigt dels genom värdeökning och dels genom utdelningar; samtidigt vill alltså sossarna sänka lönerna.

Socialdemokraterna är ett högerparti!

– Peter Ingestad, Solna

» Posted By Peter Ingestad On 2009/11/30 @ 01:44

Partiledaren är inte partiet – Drömmar om 70-talet

Socialdemokratin i kris. Det började med ”Rörelsen” (= politiskabrojlersmaffian) revolterade mot Göran Perssons centralstyre, som stod i vägen för allmänna sossestimmets egna maktanspråk; de förde fram den välmenande medelmåttan Mona Sahlin; det var deras namn; och det blev ännu värre. Nu vet man varken ut eller in om socialdemokratin; och det gör den inte själv heller. Visioner? Det är tomgång och skåpmat rakt igenom, tycker jag, man mal justy bara på med sina utslitna paroller. Jag tror grundproblemer egentligen är rätt klart. Socialdemokratin var en gång ett parti med mäktig folklig förankring. Av detta finns ingenting kvar. Det är ett parti med bas i en politiskt-medial överklass, som alltmer ihåligt definierande sig själv som ”vänster” finansierar sig självt med olika bidrag de själva beslutar om. För folkets verkliga strömningar står de helt främmande. Jag tror det här slutar illa. Än har man opinionssiffror på normal nivå, men vad om låt oss säga ett decennium? Man ligger på kanske 10-15%. Jag tror det är ett fullt realistiskt scenario. Ett parti med, såsom det förefaller, irreparabel pyspunka.

» Posted By Peter Ingestad On 2009/03/13 @ 19:13

Socialdemokratin i kris. Det började med "Rörelsen" (= politiskabrojlersmaffian) revolterade mot Göran Perssons centralstyre, som stod i vägen för allmänna sossestimmets egna maktanspråk; de förde fram den välmenande medelmåttan Mona Sahlin; det var deras namn; och det blev ännu värre. Nu vet man varken ut eller in om socialdemokratin; och det gör den inte själv heller. Visioner? Det är tomgång och skåpmat rakt igenom, tycker jag, man mal justy bara på med sina utslitna paroller. Jag tror grundproblemer egentligen är rätt klart. Socialdemokratin var en gång ett parti med mäktig folklig förankring. Av detta finns ingenting kvar. Det är ett parti med bas i en politiskt-medial överklass, som alltmer ihåligt definierande sig själv som "vänster" finansierar sig självt med olika bidrag de själva beslutar om. För folkets verkliga strömningar står de helt främmande. Jag tror det här slutar illa. Än har man opinionssiffror på normal nivå, men vad om låt oss säga ett decennium? Man ligger på kanske 10-15%. Jag tror det är ett fullt realistiskt scenario. Ett parti med, såsom det förefaller, irreparabel pyspunka.

» Posted By Peter Ingestad On 2009/03/13 @ 19:13

Mer om Mumbai attackerna – Anfall mot pakistan nästa?

Allting tyder på att den våldsamma islamismen har starkt folkligt stöd och är omöjlig att knäcka. Det behövs vaksamhet och försiktiighet även här i Sverige. Vår muslimsa folkgrupp behöver övervakas, och samtidigt bör de ledande i samhället avhålla sig från provokativa utspel.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/11/28 @ 07:32

Allting tyder på att den våldsamma islamismen har starkt folkligt stöd och är omöjlig att knäcka. Det behövs vaksamhet och försiktiighet även här i Sverige. Vår muslimsa folkgrupp behöver övervakas, och samtidigt bör de ledande i samhället avhålla sig från provokativa utspel.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/11/28 @ 06:32

Alla förändringar inom felmarginalen

http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/27/rosta-pa-piratpartiet

Se där, Sd och Kd jämnstarka enligt senaste välarbarometern. Det är trots allt en glädjande nyhet. En röst på Sd är inte bortkastad, inte för att Sd är kompetent, men här gäller att till varje pris slå en spricka i Maktens mur, och hur vi än vrider och vänder på saken ÄR nu en gång massinvandringen ett av våra största samhällsproblem alldeles oaktat hur vi vill lösa det, vilket äntligen måste ERKÄNNAS, varför Sd för mig framstår som andrahandsalternativet efter Piratpartiet. Hellre Sd än det förljugna Kd i riksdagen!

http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/05/om-invandringspolitiken

Medan vi ändå har varann på tråden:

Så har vi här ett specialfall på den politiska urartningen i Sverige. Samma elände hela tiden. Samma fördomar, samma inkompetens, samma tugg och samma tomgång. Sådan är vår poltiskt-mediala överklass. Oduglig, bortskämd och totalt ointresserad av människornas verkliga problem.

http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/14/darfor-ar-kvinnor-battre-utrikespolitiker#comment-5955

Å herregud vilket jävla trams. Det enda kvinnliga politiker bryr sig om är maktrhavarnas kön. Garanterat ingenting annat. De ältar och ältar och ältar. Samma jävla FLOSKLER om och om och om igen. På så sätt vill de främja sina egna karriärer. Varför kritiserar ingen detta skamlöst uppenbara missförhållande?

Den statsunderstödda knäppfeminismen är en samhällsfara.

Ludermässigt är bara förnamnet.

UT MED KVINNORNA UR POLITIKEN!

» Posted By Peter Ingestad On 2008/11/16 @ 16:53

http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/27/rosta-p

Se där, Sd och Kd jämnstarka enligt senaste välarbarometern. Det är trots allt en glädjande nyhet. En röst på Sd är inte bortkastad, inte för att Sd är kompetent, men här gäller att till varje pris slå en spricka i Maktens mur, och hur vi än vrider och vänder på saken ÄR nu en gång massinvandringen ett av våra största samhällsproblem alldeles oaktat hur vi vill lösa det, vilket äntligen måste ERKÄNNAS, varför Sd för mig framstår som andrahandsalternativet efter Piratpartiet. Hellre Sd än det förljugna Kd i riksdagen!

http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/05/om-inva

Medan vi ändå har varann på tråden:

Så har vi här ett specialfall på den politiska urartningen i Sverige. Samma elände hela tiden. Samma fördomar, samma inkompetens, samma tugg och samma tomgång. Sådan är vår poltiskt-mediala överklass. Oduglig, bortskämd och totalt ointresserad av människornas verkliga problem.

http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/14/darfor-

Å herregud vilket jävla trams. Det enda kvinnliga politiker bryr sig om är maktrhavarnas kön. Garanterat ingenting annat. De ältar och ältar och ältar. Samma jävla FLOSKLER om och om och om igen. På så sätt vill de främja sina egna karriärer. Varför kritiserar ingen detta skamlöst uppenbara missförhållande?

Den statsunderstödda knäppfeminismen är en samhällsfara.

Ludermässigt är bara förnamnet.

UT MED KVINNORNA UR POLITIKEN!

» Posted By Peter Ingestad On 2008/11/16 @ 15:53

Arbetsgivare och opposition fattar läget – inte alliansen

Att penningpolitiken skulle vara avgörande är dumheter, eftersom ekonomin i rådande läge är ränteokänslig. Vad som behövs är just rejäl finanspolitisk stimulans av den gamla goda keynesianska skolan. Moderaterna har rätt på sätt och vis, för vad sossarna kommer med är just fluff och inget annat. Finanspolitik värd namnet lyser helt med sin frånvaro i sosseförslaget, som på intet sätt utgör ett verkligt alternativ.

http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/21/ekonomins-elande

» Posted By Peter Ingestad On 2008/11/16 @ 23:09

Att penningpolitiken skulle vara avgörande är dumheter, eftersom ekonomin i rådande läge är ränteokänslig. Vad som behövs är just rejäl finanspolitisk stimulans av den gamla goda keynesianska skolan. Moderaterna har rätt på sätt och vis, för vad sossarna kommer med är just fluff och inget annat. Finanspolitik värd namnet lyser helt med sin frånvaro i sosseförslaget, som på intet sätt utgör ett verkligt alternativ.

http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/21/ekonomi

» Posted By Peter Ingestad On 2008/11/16 @ 22:09

Feghetens tystnad och mosa mona kampanj hos socialdemokraterna

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=846110

Sveriges malligaste tidning är lika korkad som vanligt. Det är inte alls svårt att se en förklaring till sosseraset. Orsaken till partiets ras är den öppna interna splittringen inom SAP. Det gör ett instabilt och regeringsodugligt intryck. Inre splittring och kaos är ödesdigert för väljarnas förtroende. Ett praktexempel har vi i Ny Demokratis sammanbrott. Belägg har framkommit för att Sahlin verkligen blev förrådd. Hon är inte respekterad inom partiet, och det finns fog för detta efter att den kunnige Reinfeldt i två TV-sända debatter fått henne att framstå som den amatör hon är. Detta och andra saker har väckt missnöje inom partiet, som därför är i kris. Sahlin måste förr eller senare gå, så mycket står redan klart.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/11/02 @ 10:08

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&…

Sveriges malligaste tidning är lika korkad som vanligt. Det är inte alls svårt att se en förklaring till sosseraset. Orsaken till partiets ras är den öppna interna splittringen inom SAP. Det gör ett instabilt och regeringsodugligt intryck. Inre splittring och kaos är ödesdigert för väljarnas förtroende. Ett praktexempel har vi i Ny Demokratis sammanbrott. Belägg har framkommit för att Sahlin verkligen blev förrådd. Hon är inte respekterad inom partiet, och det finns fog för detta efter att den kunnige Reinfeldt i två TV-sända debatter fått henne att framstå som den amatör hon är. Detta och andra saker har väckt missnöje inom partiet, som därför är i kris. Sahlin måste förr eller senare gå, så mycket står redan klart.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/11/02 @ 09:08

Börseurofori?

Precis. Och vad den reala ekonomin beträffar tryter nu råvarorna, framför allt oljan, för gott. Därför finns det denna gången inget slut på krisen.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/10/14 @ 12:55

Precis. Och vad den reala ekonomin beträffar tryter nu råvarorna, framför allt oljan, för gott. Därför finns det denna gången inget slut på krisen.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/10/14 @ 11:55

Esbati klargör vad den moderata invandringspolitiken handlar om

Dessa BANALITETER!

Asså, vi har HÖRT det här tugget nu sen fjortonhundratalet.

Lägg ner. Billström har självklart rätt.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/08/27 @ 17:42

Dessa BANALITETER!

Asså, vi har HÖRT det här tugget nu sen fjortonhundratalet.

Lägg ner. Billström har självklart rätt.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/08/27 @ 16:42

SvDs ledare kallar invandrare kriminella

Äh, sluta svamla nu. Du gör bort dig.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/08/27 @ 18:08

Äh, sluta svamla nu. Du gör bort dig.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/08/27 @ 17:08

De olika verkligheternas Sverige

Jo men visst! Det är ju så alldeles uppenbart. På min egen blogg underkastar jag hela problematiken en trevande men grundlig analys.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/08/27 @ 13:35

Jo men visst! Det är ju så alldeles uppenbart. På min egen blogg underkastar jag hela problematiken en trevande men grundlig analys.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/08/27 @ 12:35

DN om Anders Borg – grov missbedömning

Har n-å-g-o-n ekonom någonsin gjort en korrekt prognos? Förre statsministern Göran Persson hade EN dygd: han lät sig inte impas av ekonomer.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/08/08 @ 10:36

Har n-å-g-o-n ekonom någonsin gjort en korrekt prognos? Förre statsministern Göran Persson hade EN dygd: han lät sig inte impas av ekonomer.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/08/08 @ 09:36

Kan en kvinna bli statsminister

Kan en kvinna bli statsminister? Nej, se DET går inte alls!

:o(

Skämt åsido. Det är väl klart att en kvinna kan bli statsminister; har NÅGON sagt något annat? NEJ.

Ack, vilken fjantdebatt!

Jag är spyfärdig på det här dumfeministtjafset, och tänker för min del i nästa val rösta på Alliansen enbart av detta skäl.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/08/07 @ 20:31

Kan en kvinna bli statsminister? Nej, se DET går inte alls!

:o(

Skämt åsido. Det är väl klart att en kvinna kan bli statsminister; har NÅGON sagt något annat? NEJ.

Ack, vilken fjantdebatt!

Jag är spyfärdig på det här dumfeministtjafset, och tänker för min del i nästa val rösta på Alliansen enbart av detta skäl.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/08/07 @ 19:31

Fattiga förbli fattiga i den liberala ekonomin

Det neoliberala paradigmet är förhoppningsvis på utgående. Det har förlorat sitt momentum. Erkännas skall att det piggade upp samhället rejält när det kom på 80-talet. Timbroförlaget har gjort berömvärda insatser. Men nu är partyt över, vilket visar sig inte minst i moderaternas reorientering.

Man måste förstå vad frihet egentligen är i grund och botten, nämligen inbegreppet av människans realt existerande möjligheter, något socialdemokratiskt tänkande var inne på under Ingvar Carlssons tid, en av få ljuspunkter på den kanten. Då förstår vi att frihet och jämlikhet hör samman, SAMTIDIGT som vi inser nödvändigheten av ekonomisk tillväxt, JUST för att öka människornas frihet.

På liberalt håll framstår en renässans för den socialliberala vänsterfalangen som önskvärd och rationellt motiverad.

Ett annat strukturellt problem med det neo-liberala paradigmet är den juridiska proliferationen. Mängder av processeri och lagstiftningsverksamhet som överbelastar rättsväsendet följer av vulgär övertro på att ”marknaden klarar allt”. Självklart uppstår just härigenom väsentliga inskränkningar av allmän frihet. Fildelningsproblematiken aktualiserar detta.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/07/20 @ 18:24

Det neoliberala paradigmet är förhoppningsvis på utgående. Det har förlorat sitt momentum. Erkännas skall att det piggade upp samhället rejält när det kom på 80-talet. Timbroförlaget har gjort berömvärda insatser. Men nu är partyt över, vilket visar sig inte minst i moderaternas reorientering.

Man måste förstå vad frihet egentligen är i grund och botten, nämligen inbegreppet av människans realt existerande möjligheter, något socialdemokratiskt tänkande var inne på under Ingvar Carlssons tid, en av få ljuspunkter på den kanten. Då förstår vi att frihet och jämlikhet hör samman, SAMTIDIGT som vi inser nödvändigheten av ekonomisk tillväxt, JUST för att öka människornas frihet.

På liberalt håll framstår en renässans för den socialliberala vänsterfalangen som önskvärd och rationellt motiverad.

Ett annat strukturellt problem med det neo-liberala paradigmet är den juridiska proliferationen. Mängder av processeri och lagstiftningsverksamhet som överbelastar rättsväsendet följer av vulgär övertro på att "marknaden klarar allt". Självklart uppstår just härigenom väsentliga inskränkningar av allmän frihet. Fildelningsproblematiken aktualiserar detta.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/07/20 @ 17:24

Värdekonservativa moderater till SD?

Nja, värdekonservativa (som jag själv) drar nog öronen åt sig. SD är populister med stor potential. Det undertryckta, högst uppdämda folkliga missnöjet med invandringen är massivt. Vi har här en ännu betydligt djupare klyfta mellan folk och styre. Utvecklingen kan bli lika explosiv som FRA-krisen: god morgon, Sverige!

» Posted By Peter Ingestad On 2008/07/16 @ 21:43

Nja, värdekonservativa (som jag själv) drar nog öronen åt sig. SD är populister med stor potential. Det undertryckta, högst uppdämda folkliga missnöjet med invandringen är massivt. Vi har här en ännu betydligt djupare klyfta mellan folk och styre. Utvecklingen kan bli lika explosiv som FRA-krisen: god morgon, Sverige!

» Posted By Peter Ingestad On 2008/07/16 @ 20:43

Schlingmann slingrar sig – Sprider FUD

Subventionerade nystartjobb: utmärkt påpekande! Dessa drar alltså en dold samhällskostnad. Frågan är alltså hur mycket av alliansens politik som är sakligt välgrundad – och hur mycket som styrs av andra motiv, som klassintresse och primitiv moralism.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/07/08 @ 16:56

Subventionerade nystartjobb: utmärkt påpekande! Dessa drar alltså en dold samhällskostnad. Frågan är alltså hur mycket av alliansens politik som är sakligt välgrundad – och hur mycket som styrs av andra motiv, som klassintresse och primitiv moralism.

» Posted By Peter Ingestad On 2008/07/08 @ 15:56

«« Back To Stats Page