Webbplats Statistik

Comments Posted By Populisten

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Nykonservativt babel

Hon är det kanske allra mest läsvärda på en i övrigt utmärkt ledarsida. Men jag kan förstå att det är svårt provocerande för en socialist att läsa texter som påpekar att väldigt många människor vill leva sina liv själva utan detaljstyrning från förnumstiga besserwissrar i statsapparaten.

» Posted By Populisten On 2008/08/18 @ 22:24

Hon är det kanske allra mest läsvärda på en i övrigt utmärkt ledarsida. Men jag kan förstå att det är svårt provocerande för en socialist att läsa texter som påpekar att väldigt många människor vill leva sina liv själva utan detaljstyrning från förnumstiga besserwissrar i statsapparaten.

» Posted By Populisten On 2008/08/18 @ 21:24

FRA taktik av Reinfeldt

Jag tror ungefär som du: Reinfeldt vill få med socialdemokraterna i FRA-båten för att se till att detta inte ska kunna bli en valfråga 2010. Två frågor inställer sig för mig:

1) Är Sahlin verkligen beredd att ge bort en sån vinnarfråga? Jag tror att svaret är nej.

2) Kommer taktiken verkligen att lyckas rädda kvar arga liberala väljare hos alliansen? Jag svarar nja. Om Reinfeldt lyckas så kommer han endast att se till att dessa missnöjda borgare inte röstar på socialdemokraterna utan antagligen lägger sig på sofflocket. Alltid något vunnet för Reinfeldt, men inte tillräckligt.

I övrigt kan jag bara konstatera att denna typ av breda överenskommelser är vederstyggliga eftersom de fråntar väljarna makten att tycka till om frågorna i val.

Stackars Machiavelli roterar nog i sin grav nu då du nämner hans namn samtidigt som olyckan Reinfeldt.

» Posted By Populisten On 2008/08/08 @ 10:03

Jag tror ungefär som du: Reinfeldt vill få med socialdemokraterna i FRA-båten för att se till att detta inte ska kunna bli en valfråga 2010. Två frågor inställer sig för mig:

1) Är Sahlin verkligen beredd att ge bort en sån vinnarfråga? Jag tror att svaret är nej.

2) Kommer taktiken verkligen att lyckas rädda kvar arga liberala väljare hos alliansen? Jag svarar nja. Om Reinfeldt lyckas så kommer han endast att se till att dessa missnöjda borgare inte röstar på socialdemokraterna utan antagligen lägger sig på sofflocket. Alltid något vunnet för Reinfeldt, men inte tillräckligt.

I övrigt kan jag bara konstatera att denna typ av breda överenskommelser är vederstyggliga eftersom de fråntar väljarna makten att tycka till om frågorna i val.

Stackars Machiavelli roterar nog i sin grav nu då du nämner hans namn samtidigt som olyckan Reinfeldt.

» Posted By Populisten On 2008/08/08 @ 09:03

Examenslängd Borg-Östros

Visst, om det politiska etablissemanget är obildat så är media i allmänhet dessutom lata. I mina mörkare stunder känner jag det som om den genomsnittlige journalisten endast klarar av att reläa vidare de pressmedelanden som landar på bordet (ta alla dessa ”larmrapporter” som tidningarna svämmar över av som exempel, de uppstår alltid för att en forskargrupp någonstans varit smarta nog att skicka ut sina fynd som pressmedelandet till i ämnet okunniga journalister oftast med avsikten att skapa publicitet för att få mer forskninganslag).

Däremot håller jag inte med om din analys av arbetslinjen. Antagligen därför att jag inte håller med om att den var tänkt att ”skapa arbete och välstånd”. Jag menar att den var tänkt att se till att fler kommer i arbete genom att se till att fler av de redan lediga platserna besattes och jag menar att den lyckades eftersom timing råkade vara perfekt. Nu är väl frågan om Borg & Co klarar av att föra en annan politik då konjukturen vänder. Skrev om det härom dagen: http://populisten.wordpress.com/2008/08/08/klarar-borg-andra-tider/

Ett exempel åt andra hållet är det danska flexcuritysystemet. Är det verkligen så bra som det påstås?

» Posted By Populisten On 2008/08/11 @ 15:21

Visst, om det politiska etablissemanget är obildat så är media i allmänhet dessutom lata. I mina mörkare stunder känner jag det som om den genomsnittlige journalisten endast klarar av att reläa vidare de pressmedelanden som landar på bordet (ta alla dessa "larmrapporter" som tidningarna svämmar över av som exempel, de uppstår alltid för att en forskargrupp någonstans varit smarta nog att skicka ut sina fynd som pressmedelandet till i ämnet okunniga journalister oftast med avsikten att skapa publicitet för att få mer forskninganslag).

Däremot håller jag inte med om din analys av arbetslinjen. Antagligen därför att jag inte håller med om att den var tänkt att "skapa arbete och välstånd". Jag menar att den var tänkt att se till att fler kommer i arbete genom att se till att fler av de redan lediga platserna besattes och jag menar att den lyckades eftersom timing råkade vara perfekt. Nu är väl frågan om Borg & Co klarar av att föra en annan politik då konjukturen vänder. Skrev om det härom dagen: http://populisten.wordpress.com/2008/08/08/klarar

Ett exempel åt andra hållet är det danska flexcuritysystemet. Är det verkligen så bra som det påstås?

» Posted By Populisten On 2008/08/11 @ 14:21

Är det inte intressantare att istället för att jämföra regeringens och oppositionens akademiska meriter konstatera att de överlag är rätt så skrala bland våra ledande politiker?

» Posted By Populisten On 2008/08/06 @ 20:19

Är det inte intressantare att istället för att jämföra regeringens och oppositionens akademiska meriter konstatera att de överlag är rätt så skrala bland våra ledande politiker?

» Posted By Populisten On 2008/08/06 @ 19:19

FRA är en regeringskris

Vad som är bra för borgerligheten är inte nödvändigtvis det bästa för Sverige. Alternativet till regeringskris är ju att tiden framtill valet 2010 kommer att vara en enda lång Golgatavandring för Alliansen. Utan en ordentlig omvälvning kommer det garanterat att bli förlust för Alliansen, med en regeringskris, lite oreda och därmed ordentliga rensningar i ledarskikten (de borgerliga partierna är inte kända för sentimentalitet med ledare de inte gillar längre) har de i alla fall chansen.

Jämför med hanterandet av tsunamikatastrofen. Om vi i Sverige hade haft en (i mina ögon) mer normal konstitution där statschefen kan avsätta regeringschefen så hade H.M. Konungen troligen kickat Persson ända hem till Torp. Eftersom majoritetsförhållandena inte ändrats av det så torde ju det första försöket till ny regeringsbildning ha varit att be en annan socialdemokrat att bli statsminister. Denne kunde då ha distansierat sig från ministären Perssons hantering av krisen men i övrigt fortsatt samma politik. Därigenom hade vänsterblocket sluppit tsunamikvarnstenen runt halsen 2006 och kanske gått segrande ur valet. Genom att offra ledaren kan en rörelse överleva.

För övrigt är vi alldeles för rädda för lite partipolitiskt kaos i Sverige. Vad tror vi ska hända? Inbördeskrig? Som konservativ kan jag rent av tycka att expiditionsminstärer är de bästa regeringarna eftersom de inte genomför en massa idiotiska reformer.

» Posted By Populisten On 2008/08/05 @ 12:07

Vad som är bra för borgerligheten är inte nödvändigtvis det bästa för Sverige. Alternativet till regeringskris är ju att tiden framtill valet 2010 kommer att vara en enda lång Golgatavandring för Alliansen. Utan en ordentlig omvälvning kommer det garanterat att bli förlust för Alliansen, med en regeringskris, lite oreda och därmed ordentliga rensningar i ledarskikten (de borgerliga partierna är inte kända för sentimentalitet med ledare de inte gillar längre) har de i alla fall chansen.

Jämför med hanterandet av tsunamikatastrofen. Om vi i Sverige hade haft en (i mina ögon) mer normal konstitution där statschefen kan avsätta regeringschefen så hade H.M. Konungen troligen kickat Persson ända hem till Torp. Eftersom majoritetsförhållandena inte ändrats av det så torde ju det första försöket till ny regeringsbildning ha varit att be en annan socialdemokrat att bli statsminister. Denne kunde då ha distansierat sig från ministären Perssons hantering av krisen men i övrigt fortsatt samma politik. Därigenom hade vänsterblocket sluppit tsunamikvarnstenen runt halsen 2006 och kanske gått segrande ur valet. Genom att offra ledaren kan en rörelse överleva.

För övrigt är vi alldeles för rädda för lite partipolitiskt kaos i Sverige. Vad tror vi ska hända? Inbördeskrig? Som konservativ kan jag rent av tycka att expiditionsminstärer är de bästa regeringarna eftersom de inte genomför en massa idiotiska reformer.

» Posted By Populisten On 2008/08/05 @ 11:07

Jag undrar om inte regeringskris vore det bästa som kunde hända borgerligheten just nu. Majoritetsförhållandena kommer ju vara oförändrade i riksdagen så vore inte ett sannolikt scenario en ny borgerlig regering ledd av någon annan än olyckan Reinfeldt? En Reinfeldtledd allians ser ju ut att bli chanslös i valet 2010, men en ny allians kan ha goda chanser.

» Posted By Populisten On 2008/08/05 @ 00:27

Jag undrar om inte regeringskris vore det bästa som kunde hända borgerligheten just nu. Majoritetsförhållandena kommer ju vara oförändrade i riksdagen så vore inte ett sannolikt scenario en ny borgerlig regering ledd av någon annan än olyckan Reinfeldt? En Reinfeldtledd allians ser ju ut att bli chanslös i valet 2010, men en ny allians kan ha goda chanser.

» Posted By Populisten On 2008/08/04 @ 23:27

1925 är inte 2008

”Varför envisas diverse försvars debattörer med att göra en jämförelse med ett Europa som inte existerar?”

Varför envisas en massa aningslösa dumskallar med att tro att det tusenåriga fredsriket har infunnit sig? Ett försvar är som en hemförsäkring; bara för att man hoppas slippa utnyttja den så slutar man inte betala premien.

» Posted By Populisten On 2008/05/18 @ 23:03

"Varför envisas diverse försvars debattörer med att göra en jämförelse med ett Europa som inte existerar?"

Varför envisas en massa aningslösa dumskallar med att tro att det tusenåriga fredsriket har infunnit sig? Ett försvar är som en hemförsäkring; bara för att man hoppas slippa utnyttja den så slutar man inte betala premien.

» Posted By Populisten On 2008/05/18 @ 22:03

Ideologiskt styrd forskning

Hela idén med FFLH är motbjudande. Statsmakten ska inte hålla på och beställa "forskning" på det där sättet. Det är lite mindre illa nu när både nazismens och kommunismens brott mot mänskligheten ska granskas, men tyvärr inte förvånande att det tar emot att görta det senare.

Alliansregeringen borde ha lagt ner FFLH istället för att bredda dess uppdrag. Nazismen och kommunismen i Sverige och utomlands studeras bättre av forskare utan kopplingar till statsmakten.

» Posted By Populisten On 2007/12/17 @ 13:23

Hela idén med FFLH är motbjudande. Statsmakten ska inte hålla på och beställa ”forskning” på det där sättet. Det är lite mindre illa nu när både nazismens och kommunismens brott mot mänskligheten ska granskas, men tyvärr inte förvånande att det tar emot att görta det senare.

Alliansregeringen borde ha lagt ner FFLH istället för att bredda dess uppdrag. Nazismen och kommunismen i Sverige och utomlands studeras bättre av forskare utan kopplingar till statsmakten.

» Posted By Populisten On 2007/12/17 @ 04:23

Den mediokra medelklassen

Visst är förakt för intellektuella ett problem, men inte särskilt utbrett i Sverige. Förakt för ointellektuella är också ett problam och tyvärr ganska så utbrett i vissa kretsar i Sverige.

De DN-citat som Gudmundson referar till gör en ju rent mörkrädd.

Men jag tror dock att vi kan mötas i din slutkläm. Politiskt intellektuella till både vänster och höger är i allmänhet mer intresserade av att disskutera små minoriteters problem än de problem som angår oss alla.

» Posted By Populisten On 2007/10/13 @ 21:21

Visst är förakt för intellektuella ett problem, men inte särskilt utbrett i Sverige. Förakt för ointellektuella är också ett problam och tyvärr ganska så utbrett i vissa kretsar i Sverige.

De DN-citat som Gudmundson referar till gör en ju rent mörkrädd.

Men jag tror dock att vi kan mötas i din slutkläm. Politiskt intellektuella till både vänster och höger är i allmänhet mer intresserade av att disskutera små minoriteters problem än de problem som angår oss alla.

» Posted By Populisten On 2007/10/13 @ 12:21

Månadens mediakampanj?

Ungdomsvåldet är förvisso ett stort problem, men alla dessa fina manifestationer mot det kommer inte att lösa problemet alls.

» Posted By Populisten On 2007/10/13 @ 21:23

Ungdomsvåldet är förvisso ett stort problem, men alla dessa fina manifestationer mot det kommer inte att lösa problemet alls.

» Posted By Populisten On 2007/10/13 @ 12:23

En modell för sverige?

Varför utgår du från att stor inkomstspridning är något dåligt? Det viktiga måste väl vara vilken inkomst de fattigaste har jämfört med sina behov?

» Posted By Populisten On 2007/10/13 @ 21:27

Varför utgår du från att stor inkomstspridning är något dåligt? Det viktiga måste väl vara vilken inkomst de fattigaste har jämfört med sina behov?

» Posted By Populisten On 2007/10/13 @ 12:27

Fixar marknaden bostäder åt fattiga?

Banklån kanske kan vara en idé för alla oss som inte har 2 miljoner kontant.

Nu behöver man ju inte alls bygga billiga bostäder för att nybygande ska åstakomma lediga billiga lägenheter. När Hammarby sjöstad stod färdig gjordes en undersökning för att bevisa detta. Man följde kedjan bakåt från de som flyttade in i de svindyra lägenheterna där. De flyttade ju från något de också. Man behövde då inte gå många led bakåt (cirka fem om jag minns rätt) för att hamna i en billig lägenhet som någon fick som sitt första egna hem. Nybyggda dyra lägenheter ledda alltså till lediga billiga lägenheter för unga.

» Posted By Populisten On 2007/10/14 @ 17:38

Banklån kanske kan vara en idé för alla oss som inte har 2 miljoner kontant.

Nu behöver man ju inte alls bygga billiga bostäder för att nybygande ska åstakomma lediga billiga lägenheter. När Hammarby sjöstad stod färdig gjordes en undersökning för att bevisa detta. Man följde kedjan bakåt från de som flyttade in i de svindyra lägenheterna där. De flyttade ju från något de också. Man behövde då inte gå många led bakåt (cirka fem om jag minns rätt) för att hamna i en billig lägenhet som någon fick som sitt första egna hem. Nybyggda dyra lägenheter ledda alltså till lediga billiga lägenheter för unga.

» Posted By Populisten On 2007/10/14 @ 08:38

Vilka fattiga har råd att betala 200 000:- svart för ett kontrakt? Hur ska unga människor kunna få en lägenhet när kön är 15 år? Så ser situationen ut idag i Stockholm med bruksvärdessystemet.

Den enda möjligheten för att kunna försvara dagens system är alltså att bortse från sanningen. Det är dock en ganska vanlig metod på vänsterkanten.

» Posted By Populisten On 2007/10/13 @ 21:32

Vilka fattiga har råd att betala 200 000:- svart för ett kontrakt? Hur ska unga människor kunna få en lägenhet när kön är 15 år? Så ser situationen ut idag i Stockholm med bruksvärdessystemet.

Den enda möjligheten för att kunna försvara dagens system är alltså att bortse från sanningen. Det är dock en ganska vanlig metod på vänsterkanten.

» Posted By Populisten On 2007/10/13 @ 12:32

SD in EU-Parlamentet

Opus, självklart finns det ingen koppling mellan borgerligheten och "extremhögern". Ordet "extremhöger" är ju mest en betäckning som vänstersidan klistrar på dessa rörelser för att därmed befläcka sina politiska motståndare i den vanliga högern.

Åsiktsmässigt skulle man lika väl kunna räkna dessa prtier som socialistiska. Det verkar ju dessutom vara mest missnöjda tidigare socialdemokratiska väljare som lockas över. Du verkar ju t.o.m. hålla med om det sista.

» Posted By Populisten On 2007/10/16 @ 08:58

Opus, självklart finns det ingen koppling mellan borgerligheten och ”extremhögern”. Ordet ”extremhöger” är ju mest en betäckning som vänstersidan klistrar på dessa rörelser för att därmed befläcka sina politiska motståndare i den vanliga högern.

Åsiktsmässigt skulle man lika väl kunna räkna dessa prtier som socialistiska. Det verkar ju dessutom vara mest missnöjda tidigare socialdemokratiska väljare som lockas över. Du verkar ju t.o.m. hålla med om det sista.

» Posted By Populisten On 2007/10/16 @ 07:58

Opus, självklart finns det ingen koppling mellan borgerligheten och ”extremhögern”. Ordet ”extremhöger” är ju mest en betäckning som vänstersidan klistrar på dessa rörelser för att därmed befläcka sina politiska motståndare i den vanliga högern.

Åsiktsmässigt skulle man lika väl kunna räkna dessa prtier som socialistiska. Det verkar ju dessutom vara mest missnöjda tidigare socialdemokratiska väljare som lockas över. Du verkar ju t.o.m. hålla med om det sista.

» Posted By Populisten On 2007/10/15 @ 23:58

Intressant reflektion. Det framstår som rätt självklart att SD ska komma in i EU-paralamentet. Det visar också på den grundläggande mekanismen i ett sådant partis framgång. De etablerade partierna har konsekvent struntat i folkopinionen i EU-frågan. Så vad ska då folk rösta på?

Detta förtjänar att utredas mer. Ska nog skriva en längre text på min egen blogg på temat vid tillfälle.

Ps. Du är imponerande produktiv och skriver om intressanta ämnen. Det är lätt att fastna länge och börja kommentera mycket. 🙂

» Posted By Populisten On 2007/10/13 @ 21:48

«« Back To Stats Page