Webbplats Statistik

Comments Posted By Staffan

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Ingen majoritet än för någon kandidat

Och dessutom var dina siffror om pop. vote inte uppdaterade (kanske Oregon tillkommit efter du kollade).

Popular Vote Total
BO: 16,648,940 49.0%
HC: 16,207,454 47.7%
Obama +441,486 +1.3%

Totalt (med Iowa, Nevada, Washington & Maine)
BO: 16,983,024 49.1%
HC: 16,431,316 47.5%
Obama +551,708 +1.6%

Med Florida
BO: 17,225,154 48.2%
HC: 17,078,440 47.8%
Obama +146,714 +0.4%

Med Florida (& Iowa, Nevada, Washington & Maine)
BO: 17,559,238 48.3%
HC: 17,302,302 47.6%
Obama +256,936 +0.7%

Med Florida & Michigan
17,225,154 47.5% 17,406,749
HC: 48.0%
Clinton +181,595 +0.50%

FL 6 MI samt Iowa, Nevada, Washington & Maine
17,559,238 47.5%
HC: 17,630,611 47.7%
Clinton +71,373 +0.20%

(Iowa, Nevada, Washington & Maine har inte rapporterat pop vote, det är uppskattningar)

Obama var inte på röstsedeln i Michigan.

» Posted By Staffan On 2008/05/21 @ 14:33

Saken är biff! Och den 3 juni kommer erkänner nog Hillary det också. Obama har plockat upp nästan alla nya superdelegater den senaste tiden och rusat om Hillary i den grenen. Jag tror att han har mer än 2026 totalt vid det laget.

Och då finns det inte en chans att Hillary ens ska försöka omvända dessa fram till konventet, och säkre ändå är att det inte kommer att gå. Om det är något superdelegaterna sätter i första rummet så är det partiets sammanhållning och möjligheterna till i höst.

Ok, om man räknar med Michigan en delstat som inte kunde rösta på Obama eftersom han inte fanns med på valsedeln så har hon idag fler röster, men det är väldigt långsökt. Michigan kommer inte att räknas in bara så där, det vore odemokratiskt och konstigt och man kan verkligen inte ta med de i popular vote count heller. Florida däremot kan hon ju alltid hävda om hon vill visa hur många som röstat på henne. Men det räcker ju inte för att få fler röster än Obama.

Men det viktiga är ju faktiskt att det itne spelar någon som helst roll hur många röster hon fick i Florida eller totatl i hela landet. Det är inte så röstningen går till. Samma sak gäller i stort sett alla val, även det svenska valet till riksdagen.

Jag lovar dig, så fort alla stater röstat färdigt kommer vi ha en 100%-ig kandidat. Och han kommer att heta Obama vare sig du och jag vill det eller inte.

Men för all del, Hillary får gärna vara kvar tills det är klart, det är demokratiskt och rätt. Och jag tror inte alls ”bara” dåligt för demokraterna.

Och ju tajtare racet är desto större chans har hon på vice-posten.

Ps. och jag håller med om att den andra sidan är redo med smutskatningen, det har de vunnit två val i rad på, de är lika vassa som alltid…

» Posted By Staffan On 2008/05/21 @ 14:25

Och dessutom var dina siffror om pop. vote inte uppdaterade (kanske Oregon tillkommit efter du kollade).

Popular Vote Total

BO: 16,648,940 49.0%

HC: 16,207,454 47.7%

Obama +441,486 +1.3%

Totalt (med Iowa, Nevada, Washington & Maine)

BO: 16,983,024 49.1%

HC: 16,431,316 47.5%

Obama +551,708 +1.6%

Med Florida

BO: 17,225,154 48.2%

HC: 17,078,440 47.8%

Obama +146,714 +0.4%

Med Florida (& Iowa, Nevada, Washington & Maine)

BO: 17,559,238 48.3%

HC: 17,302,302 47.6%

Obama +256,936 +0.7%

Med Florida & Michigan

17,225,154 47.5% 17,406,749

HC: 48.0%

Clinton +181,595 +0.50%

FL 6 MI samt Iowa, Nevada, Washington & Maine

17,559,238 47.5%

HC: 17,630,611 47.7%

Clinton +71,373 +0.20%

(Iowa, Nevada, Washington & Maine har inte rapporterat pop vote, det är uppskattningar)

Obama var inte på röstsedeln i Michigan.

» Posted By Staffan On 2008/05/21 @ 13:33

Saken är biff! Och den 3 juni kommer erkänner nog Hillary det också. Obama har plockat upp nästan alla nya superdelegater den senaste tiden och rusat om Hillary i den grenen. Jag tror att han har mer än 2026 totalt vid det laget.

Och då finns det inte en chans att Hillary ens ska försöka omvända dessa fram till konventet, och säkre ändå är att det inte kommer att gå. Om det är något superdelegaterna sätter i första rummet så är det partiets sammanhållning och möjligheterna till i höst.

Ok, om man räknar med Michigan en delstat som inte kunde rösta på Obama eftersom han inte fanns med på valsedeln så har hon idag fler röster, men det är väldigt långsökt. Michigan kommer inte att räknas in bara så där, det vore odemokratiskt och konstigt och man kan verkligen inte ta med de i popular vote count heller. Florida däremot kan hon ju alltid hävda om hon vill visa hur många som röstat på henne. Men det räcker ju inte för att få fler röster än Obama.

Men det viktiga är ju faktiskt att det itne spelar någon som helst roll hur många röster hon fick i Florida eller totatl i hela landet. Det är inte så röstningen går till. Samma sak gäller i stort sett alla val, även det svenska valet till riksdagen.

Jag lovar dig, så fort alla stater röstat färdigt kommer vi ha en 100%-ig kandidat. Och han kommer att heta Obama vare sig du och jag vill det eller inte.

Men för all del, Hillary får gärna vara kvar tills det är klart, det är demokratiskt och rätt. Och jag tror inte alls "bara" dåligt för demokraterna.

Och ju tajtare racet är desto större chans har hon på vice-posten.

Ps. och jag håller med om att den andra sidan är redo med smutskatningen, det har de vunnit två val i rad på, de är lika vassa som alltid…

» Posted By Staffan On 2008/05/21 @ 13:25

Åjo, nog är det klart alltid. Det är inte bara en del av ”det politiska spelet” att påstå att saken är biff. Det vet Obamas folk och det vet Hillarys folk.

– Obama kan idag räkna in 1950-1960 delegater.
– I och med nattens val har han nu fått mer än hälften av alla pledged delegates, Hillary kan inte vinna dem.
– Han har tagit in Hillarys stora försprång i Superdelegater och leder nu även där med 30 delegater.
– När det nu är klart att har vunnit majoritet av de valda ombuden (pledged delegats) kommer utan tvekan majoriteten av de återstående ca 200 superdelegaterna röra sig åt hans håll.

Dessutom ser det faktiskt inte alls ut som om fler röstat på Hillary än på Obama. Efter nattens röstningar (trots att Hillary tog in något) så leder Obama även i antal röster.

Det råder ingen tvekan om vem som är demokraternas kandidat. Det lär inte pågå fram till konventet – det kommer att stå 100% klart efter de sista tre valen är klara den 3 juni.

Jag räknar med att Obama har över 2026 delegater då. Allt han behöver är 50% (40 delegater) i de återstående tre valen samt 20-30 av de återstående 200 superdelegaterna. Det kommer han att få. Säkerligen mer än det.

» Posted By Staffan On 2008/05/21 @ 08:54

Åjo, nog är det klart alltid. Det är inte bara en del av "det politiska spelet" att påstå att saken är biff. Det vet Obamas folk och det vet Hillarys folk.

– Obama kan idag räkna in 1950-1960 delegater.

– I och med nattens val har han nu fått mer än hälften av alla pledged delegates, Hillary kan inte vinna dem.

– Han har tagit in Hillarys stora försprång i Superdelegater och leder nu även där med 30 delegater.

– När det nu är klart att har vunnit majoritet av de valda ombuden (pledged delegats) kommer utan tvekan majoriteten av de återstående ca 200 superdelegaterna röra sig åt hans håll.

Dessutom ser det faktiskt inte alls ut som om fler röstat på Hillary än på Obama. Efter nattens röstningar (trots att Hillary tog in något) så leder Obama även i antal röster.

Det råder ingen tvekan om vem som är demokraternas kandidat. Det lär inte pågå fram till konventet – det kommer att stå 100% klart efter de sista tre valen är klara den 3 juni.

Jag räknar med att Obama har över 2026 delegater då. Allt han behöver är 50% (40 delegater) i de återstående tre valen samt 20-30 av de återstående 200 superdelegaterna. Det kommer han att få. Säkerligen mer än det.

» Posted By Staffan On 2008/05/21 @ 07:54

«« Back To Stats Page