Webbplats Statistik

Comments Posted By farmorgun

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Konstitutionell domstol nej tack

FRA-debatten har visat att folket inte klarade av att mota Olle i grinden – trots alla männniskors insatser för ett Nej, blev det ett Ja.

» Posted By farmorgun On 2008/07/16 @ 08:06

FRA-debatten har visat att folket inte klarade av att mota Olle i grinden – trots alla männniskors insatser för ett Nej, blev det ett Ja.

» Posted By farmorgun On 2008/07/16 @ 07:06

Aningslöshet om fattigdom i Sverige

Jag blir alldeles matt. Regeringens förmyndarskap tar sig nya uttryck. Det är ingen lek att vara beroende av nådegåvor från välmenande välgörare, de vet vi som är så gamla att vi minns hur det var här i landet för 60-70 år sedan.

» Posted By farmorgun On 2008/07/12 @ 09:10

Jag blir alldeles matt. Regeringens förmyndarskap tar sig nya uttryck. Det är ingen lek att vara beroende av nådegåvor från välmenande välgörare, de vet vi som är så gamla att vi minns hur det var här i landet för 60-70 år sedan.

» Posted By farmorgun On 2008/07/12 @ 08:10

Fortsatt attack på S och MP från V och PP

Det handlar om orsak och verkan. Det tar tid innan ledningen kommer till någon slags självinsikt om dialogens betydelse om ens någon gång. Men som anhängare av en levande demokrati, gör jag mera nytta som politisk vilde, eftersom alla partier har problem med maktfullkomliga ledare på alla nivåer. Som väljare har man rätt att ställa krav på det parti, som man röstar på. Partimedlemmarna är inte så nyliberala, som deras ledare vill göra dem till. Men alla partier verkar mera vara i händerna på spindoctors av skilda slag. Om du läst boken Konsten att sälja en ideologi, så förstår du varför. S har sin tankesmedja och M har Karl Love och Timbro. Det ska bli intressant att följa Centerns tankesmedja Fores under ledning av Martin Ådahl. Och hurmånga ”bloggsordiner” som dyker upp på våra bloggar när det gäller att ”prata in” FRA i våra hjärnor, det är bara det att motståndet sitter i våra hjärtan 😉

» Posted By farmorgun On 2008/07/12 @ 16:13

Det handlar om orsak och verkan. Det tar tid innan ledningen kommer till någon slags självinsikt om dialogens betydelse om ens någon gång. Men som anhängare av en levande demokrati, gör jag mera nytta som politisk vilde, eftersom alla partier har problem med maktfullkomliga ledare på alla nivåer. Som väljare har man rätt att ställa krav på det parti, som man röstar på. Partimedlemmarna är inte så nyliberala, som deras ledare vill göra dem till. Men alla partier verkar mera vara i händerna på spindoctors av skilda slag. Om du läst boken Konsten att sälja en ideologi, så förstår du varför. S har sin tankesmedja och M har Karl Love och Timbro. Det ska bli intressant att följa Centerns tankesmedja Fores under ledning av Martin Ådahl. Och hurmånga "bloggsordiner" som dyker upp på våra bloggar när det gäller att "prata in" FRA i våra hjärnor, det är bara det att motståndet sitter i våra hjärtan 😉

» Posted By farmorgun On 2008/07/12 @ 15:13

Ser att ett Bloggtroll varit framme ;-)Jag vill minnas att jag var skyldig dig en förklaring, som jag inte hade tid med i förrgår och idag kommer jag inte ihåg på vilket av dina blogginlägg jag tog upp tråden. Men bort det. Jag tar det här hur som helst. Om man ställer sig frågan ”vem tjänar på det utspel som görs” och finner bra svar på den frågan, så finner man att det är flera intressen, men utifrån olika utgångspunkter.

Jag har försökt bena ut det på min blogg och bl a funnit att intresset förnekar sig inte. Då har jag gått till mig själv – what´s in it for me? och funnit att det handlar om främst tre saker: 1. en vitalisering av demokratin efter det förfall som skett under socialdemokraternas regeringstid och detta säger jag efter drygt 30 år som aktiv inom detta parti, som jag lämnade 1986 sedan jag givit upp hoppet om att inifrån kunna förändra; 2. hotet mot våra mänskliga rättigheter som t ex rätten till en privat sfär skyddad från staten; samt 3. att mina barnbarn ska slippa bli frustrerad över att läroböckernas teoretiska kunskaper om vårt styrelseskick inte stämmer särskilt väl överens med den praktiska tillämpningen.

Efter 20 år som politisk vilde har jag lärt mig att det som jag fann hos socialdemokraterna även finns i andra partier, men inte lika djupt rotat ännu så länge. Men sättet, som man drev på FRA-beslutet på, visade att de lärt sig rätt snabbt, liksom jag kan se samma sak i min egen kommun, där makten skiftar emellanåt.

När man bara ser änglar i det egna partiet och endast djävlar i alla andra partier – då befinner sig demokratin på ett kraftigt sluttande plan och det alldeles oavsett vilket parti det handlar om. Jag har således lärt mig att sprida mina röster i de tre olika valen, vilket ger mig rätt att ha åsikter om hur transparent beslutsfattandet är och var besluten egentligen tas istället för i t ex Riksdagen eller fullmäktige och om insyn är möjlig.

För en verksamhets friska växt är s k whistleblowers, som t ex Camilla Lindberg av största vikt, men det verkar inte ha fallit politiska ledare in. Se den syrliga reaktionen bland flera av Folkpartiets ledamöter. Mest tror jag att det beror på att dialektiken mellan teori och praktik slutat fungera.

Efter denna deklaration om varför jag agerar i FRA-frågan vågar jag nu påstå: – Självklart tjänar S på att bloggosfären börjar träta inbördes, eftersom trycket då sjunker och chansen att Fredrik Reinfeldt m fl ska backa därmed minskar. Ja-sägarna, som inte vill ändra sig, tjänar också på den inbördes trätan, eftersom de ser fram emot en tid då de ska lära sig bli ”bloggsordiner” vid deras operation övertalning gentemot bloggosfären, enligt mediegurun Karl Loves modell. Att PP också har intresse är väl inte konstigt mot bakgrund av allt det arbete som Rick Falkvinge och alla PP:s sympatisörer lagt ner. Jag slutar här och bjuder dig att läsa resten på min blogg.
Trevlig helg!
önskar farmorgun

» Posted By farmorgun On 2008/07/11 @ 18:07

Ser att ett Bloggtroll varit framme ;-)Jag vill minnas att jag var skyldig dig en förklaring, som jag inte hade tid med i förrgår och idag kommer jag inte ihåg på vilket av dina blogginlägg jag tog upp tråden. Men bort det. Jag tar det här hur som helst. Om man ställer sig frågan "vem tjänar på det utspel som görs" och finner bra svar på den frågan, så finner man att det är flera intressen, men utifrån olika utgångspunkter.

Jag har försökt bena ut det på min blogg och bl a funnit att intresset förnekar sig inte. Då har jag gått till mig själv – what´s in it for me? och funnit att det handlar om främst tre saker: 1. en vitalisering av demokratin efter det förfall som skett under socialdemokraternas regeringstid och detta säger jag efter drygt 30 år som aktiv inom detta parti, som jag lämnade 1986 sedan jag givit upp hoppet om att inifrån kunna förändra; 2. hotet mot våra mänskliga rättigheter som t ex rätten till en privat sfär skyddad från staten; samt 3. att mina barnbarn ska slippa bli frustrerad över att läroböckernas teoretiska kunskaper om vårt styrelseskick inte stämmer särskilt väl överens med den praktiska tillämpningen.

Efter 20 år som politisk vilde har jag lärt mig att det som jag fann hos socialdemokraterna även finns i andra partier, men inte lika djupt rotat ännu så länge. Men sättet, som man drev på FRA-beslutet på, visade att de lärt sig rätt snabbt, liksom jag kan se samma sak i min egen kommun, där makten skiftar emellanåt.

När man bara ser änglar i det egna partiet och endast djävlar i alla andra partier – då befinner sig demokratin på ett kraftigt sluttande plan och det alldeles oavsett vilket parti det handlar om. Jag har således lärt mig att sprida mina röster i de tre olika valen, vilket ger mig rätt att ha åsikter om hur transparent beslutsfattandet är och var besluten egentligen tas istället för i t ex Riksdagen eller fullmäktige och om insyn är möjlig.

För en verksamhets friska växt är s k whistleblowers, som t ex Camilla Lindberg av största vikt, men det verkar inte ha fallit politiska ledare in. Se den syrliga reaktionen bland flera av Folkpartiets ledamöter. Mest tror jag att det beror på att dialektiken mellan teori och praktik slutat fungera.

Efter denna deklaration om varför jag agerar i FRA-frågan vågar jag nu påstå: – Självklart tjänar S på att bloggosfären börjar träta inbördes, eftersom trycket då sjunker och chansen att Fredrik Reinfeldt m fl ska backa därmed minskar. Ja-sägarna, som inte vill ändra sig, tjänar också på den inbördes trätan, eftersom de ser fram emot en tid då de ska lära sig bli "bloggsordiner" vid deras operation övertalning gentemot bloggosfären, enligt mediegurun Karl Loves modell. Att PP också har intresse är väl inte konstigt mot bakgrund av allt det arbete som Rick Falkvinge och alla PP:s sympatisörer lagt ner. Jag slutar här och bjuder dig att läsa resten på min blogg.

Trevlig helg!

önskar farmorgun

» Posted By farmorgun On 2008/07/11 @ 17:07

V och PP gör gemensam attack på S

Låt oss inte träta om det nu! Jag ska nu fira min födelsedag genom att gå på lokal och äta en lunch. Hör av mig senare med vad jag tycker mig se – annars har jag just lagt ut en blogg om det.

» Posted By farmorgun On 2008/07/10 @ 11:29

Låt oss inte träta om det nu! Jag ska nu fira min födelsedag genom att gå på lokal och äta en lunch. Hör av mig senare med vad jag tycker mig se – annars har jag just lagt ut en blogg om det.

» Posted By farmorgun On 2008/07/10 @ 10:29

Ja, men hallå! Du glömmer att det finns moderater, folkpartister och centerpartister som jobbar för högtryck att deras ledare ska vakna upp och ta tillbaka, vad man ställt till med och därför behöver vi hålla samman och hålla trycket uppe istället för att snegla på eventuella vinster i nästa val. Nu gäller det att rädda demokratin i Sveriges Riksdag! En del av de som sagt Ja är dj-ligt upprörda över den interna opinionen i sina partier och gör vad de kan för att deras medlemmar ska tvingas inse att Riksdagen rent formellt fattat ett demokratiskt beslut som ska respekteras. Jag för en kamp här i Norrtälje mot enskilda Ja-sägare i m och fp, som i Norrtelje Tidning går till storms mot bloggosfären, som inte respekterar ett demokratiskt beslut. Underförstått när beslut väl är fattat då ska det respekteras. Jag påminner om att den ordningen gällde på den tiden då det var OK att en ledamot röstade efter sin egen övertygelse och hade rätt att reservera sig till förmån för sitt eget förslag. Om inte riksdagen visar respekt för folkets vilja kan man inte räkna med att folket visar respekt för deras beslut. Nu har deras stödpatrull ryckt ut i form av enstaka lokala profiler som skriver insändare och uppmanar mig att vara ”farmor på stan” och ta hand om buset, istället för att blogga om FRA. Men om jag inte har någon annan makt – så räds jag inte att använda den makt jag har i form av mina ord och dessutom var jag morsa på stan långt innan detta blev ett begrepp, så jag blir inte svaret skyldig.

» Posted By farmorgun On 2008/07/10 @ 09:49

Ja, men hallå! Du glömmer att det finns moderater, folkpartister och centerpartister som jobbar för högtryck att deras ledare ska vakna upp och ta tillbaka, vad man ställt till med och därför behöver vi hålla samman och hålla trycket uppe istället för att snegla på eventuella vinster i nästa val. Nu gäller det att rädda demokratin i Sveriges Riksdag! En del av de som sagt Ja är dj-ligt upprörda över den interna opinionen i sina partier och gör vad de kan för att deras medlemmar ska tvingas inse att Riksdagen rent formellt fattat ett demokratiskt beslut som ska respekteras. Jag för en kamp här i Norrtälje mot enskilda Ja-sägare i m och fp, som i Norrtelje Tidning går till storms mot bloggosfären, som inte respekterar ett demokratiskt beslut. Underförstått när beslut väl är fattat då ska det respekteras. Jag påminner om att den ordningen gällde på den tiden då det var OK att en ledamot röstade efter sin egen övertygelse och hade rätt att reservera sig till förmån för sitt eget förslag. Om inte riksdagen visar respekt för folkets vilja kan man inte räkna med att folket visar respekt för deras beslut. Nu har deras stödpatrull ryckt ut i form av enstaka lokala profiler som skriver insändare och uppmanar mig att vara "farmor på stan" och ta hand om buset, istället för att blogga om FRA. Men om jag inte har någon annan makt – så räds jag inte att använda den makt jag har i form av mina ord och dessutom var jag morsa på stan långt innan detta blev ett begrepp, så jag blir inte svaret skyldig.

» Posted By farmorgun On 2008/07/10 @ 08:49

Ja, så går det när någon börjar vilja dra fördel av den opinion, som vi alla skapat tillsammans, för sin egen del. Jag förstår verkligen Rick Falkvinges reaktion!!! Men, här som alltid är det den, som har hand om förståndet, som måste använda det för att bloggosfärens sammahållning i sak inte ska haverera. Jag hoppas därför att Rick Falkvinge och PP snabbt slickar såren och tar nya tag – vi måste hålla ångan uppe! Vi har bl a en namninsamling Brev som Brev att klara av samt en mobilisering inför en dag i september.

» Posted By farmorgun On 2008/07/10 @ 07:53

Ja, så går det när någon börjar vilja dra fördel av den opinion, som vi alla skapat tillsammans, för sin egen del. Jag förstår verkligen Rick Falkvinges reaktion!!! Men, här som alltid är det den, som har hand om förståndet, som måste använda det för att bloggosfärens sammahållning i sak inte ska haverera. Jag hoppas därför att Rick Falkvinge och PP snabbt slickar såren och tar nya tag – vi måste hålla ångan uppe! Vi har bl a en namninsamling Brev som Brev att klara av samt en mobilisering inför en dag i september.

» Posted By farmorgun On 2008/07/10 @ 06:53

«« Back To Stats Page